RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Natasja Nørgaard (Nettavisen)

– Vil åpne til 6. juli

Sist oppdatert:
Problemer, ras og masete politikere på befaring. Hanekleivtunnelen vil åpne 6. juli.

Arbeiderne jobber på spreng for å få tunnelen ferdig til 6. juli. Alt arbeid går som normalt, bortsett fra arbeidsoperasjonen ved selve ulykken.

– Det er utsatt til det er en ny sikkerhetsprosedyre på plass, sier Byggeleder Tore Gomo i Vegvesenet til Nettavisen.

Får 300.000 dagen
Ifølge NRK vil det få økonomiske konsekvenser fra første dag dersom arbeidet i Hanekleiv-tunnelen på E 18 blir forsinket. For hver dag tunnelen er stengt etter 6. juli, må Veidekke betale 15.0000 kroner i dagbøter. De vil honoreres med 300.000 kroner dersom de åpner før fristen 6. juli.

Kommunikasjons direktør i Veidekke, Kai Krüger Henriksen, avviser overfor Nettavisen at de er stresset.

- Vi føler oss bestemt ikke presset. Ferdigdatoen ble fastsatt av Veidekke selv, sier Henriksen.

Han tror fortsatt av de vil klare å holde fristen satt til 6.juli

- Gamle synder
Onsdag var Frps Per Sandberg, som er leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, på befaring i området.

– Uhellet er en konsekvens av gamle synder, sier Sandberg til Nettavisen. Han synes det er horribelt at Søfteland ikke vet hvem som har ansvaret for ulykken i tunnelen mandag.

– Det er helt uakseptabelt at han som er veisjef ikke vet hvem som har ansvaret, sier Sandberg.

Stenger syv tunneler
Tirsdag møttes Statens vegvesen, Veidekke, Arbeidstilsynet og politiet for å diskutere mandagens ulykke i skandaletunnelen i Vestfold. Da slapp to personer fra det med mindre alvorlige ryggskader da et betongelement løsnet i forbindelse med gjenoppbyggingen av Hanekleivtunnelen på E18.

- Ulykken skyldes at boltene som skulle holde fast betongelementet sviktet. Den ene bolten var tydelig for kort, sier Henriksen.

Han understreker at boltene ble montert under byggingen av tunnelen.

Storkontrollen av tunneler i Nordre Vestfold avslører at det ikke bare er Hanekleivtunnelen som har vært farlig for bilistene på E18.

Det er funnet alvorlige svakheter i seks andre tunneler, som er blant de nyeste og mest moderne tunnelene på Østlandet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere