RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sigurdsøn, Bjørn (NTB Scanpix)

Ga ikke noe klart svar om uenighet

Sist oppdatert:
Stortinget banker igjennom store veiprosjekter i dag. Se interaktivt kart.

Både Fremskrittspartiet og Høyre tror de skal klare å bli enige om veifinansiering i en blåblå regjering, men de klarer ikke å forklare hvordan.

- Jeg er helt sikker på at hvis det blir et klart borgerlig flertall etter valget, så vil dette løse seg. Men jeg innrømmer at det er ulike holdninger til finansieringen, sa samferdselspolitisk talsmann Trond Helleland i Høyre da Stortinget behandlet Nasjonal transportplan tirsdag.

Helleland beskrev overfor NTB i forrige uke uenighetene mellom Frp og Høyre om pengebruk og finansieringsmodell på veiutbygginger som «en gordisk knute». Da samferdselspolitisk talsmann Bård Hoksrud redegjorde for Frps alternative, og sammenlignet med regjeringens forslag svært kostbare, transportplan, ble han og Helleland konfrontert med uttalelsene.

- Etter å ha hørt Hoksrud i salen i dag, har Helleland kommet noe nærmere en løsning på den gordiske knuten, spurte Anne Marit Bjørnflaten (Ap), nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen.

Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås lurte på sin side på om Hoksrud ville garantere for at Frps finansieringsmodell blir fulgt, eller om partiet ville vike unna når Høyre setter hardt mot hardt i eventuelle regjeringsforhandlinger.

Det blir det opp til velgerne å avgjøre gjennom oppslutningen, påpekte Hoksrud.

- Alle de fire partiene på ikke-sosialistisk side er enige om vi ønsker en mer offensiv samferdselssatsing. Frp skal overbevise de andre om at det kan vi gjøre uten å flå bilistene, sa han.

Disse veien vil de bygge
Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) la fram regjeringes samferdselsplaner 12. april, sammen med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) og miljøvernminister Bård Vegar Solhjell (SV).

Samferdselsdepartementet har utarbeidet et interaktivt kart over alle veier og jernbanestrekninger som er med i Nasjonal Transportplan 2014-2023.

På kartet kan du se hvilke vei- og jernbanestrekninger som er bygget, er under bygging og ligger inne i planen for hele landet. Du kan også velge et konkret fylke, eller en bestemt veistrekning.

Her kan du søke i kartet

508 milliarder kroner
Nasjonal transportplan 2014-2023 har en økt ramme på mer enn 150 milliarder kroner, eller 50 prosent, i forhold til forrige plan.

Her er NTP 2014-2013

Regjeringen legger opp til å bruke 508 milliarder statlige kroner på samferdsel de neste ti årene:

*311 milliarder kroner på vei
*168 milliarder kroner på jernbane
*9,23 milliard kroner på belønningsordningen
*19,4 milliarder kroner på kystformål

- Vi legger nå fram en Nasjonal transportplan som er en massiv satsing på enklere, raskere og sikrere transport over hele Norge. Vi satser på miljøvennlig transport i byområdene, effektiv utbygging av de store transportkorridorene som binder landet sammen og vi legger fram planer for å korte ned reisetid på både vei og jernbane, sa statsminister Jens Stoltenberg da Nasjonal Transportplan ble lagt fram.

Les flere saker om NTP:
Arnstad: - Vi er stolte av planen
Stoltenberg: - Den største satsing noensinne
- Bevilger penger som allerede er betalt av bilistene
- Du får regningen
Her er veiene regjeringen vil bygge

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere