RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

DRØMMEBY: Tyske Nürnberg er blant byene som har bilfrie løsninger som Miljøpartiet De Grønne ønsker i Oslo. Nedenfor kan du ta en interaktiv tur i Nürnberg og andre gå- og sykkelvennlige byer i Europa.
DRØMMEBY: Tyske Nürnberg er blant byene som har bilfrie løsninger som Miljøpartiet De Grønne ønsker i Oslo. Nedenfor kan du ta en interaktiv tur i Nürnberg og andre gå- og sykkelvennlige byer i Europa. (Google)

Her er Miljøpartiets drømmebyer

Dette er byene Miljøpartiet De Grønne ser til når de vil stenge Oslo for trafikk.

Norge kan bli en av Europas første hovedsteder som stenger sentrum for trafikk.

Oslos nye byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, vil lede arbeidet til Oslos nye rødgrønne ledelse med å stenge sentrum for trafikk innen 2019.


- Det finnes veldig mange byer som har større eller mindre bilfrie områder. Flere byer i Europa har innført ulike varianter av bilfritt sentrum, som blant annet München og Nürnberg. Dette er steder som vi vil la oss inspirere av når vi skal innføre bilfritt sentrum i Oslo, og lære av for å finne gode praktiske løsninger her hos oss, sier hun til Nettavisen.


Hva mener du? Stem nederst i saken.

Dermed kan Oslo komme inn på lista over bilfrie steder i verden. På denne Wikipedia-lista er en rekke steder i verden der biler er stengt ute.


De fleste europeiske land er representert på lista, men ikke Norge. München, Freiburg, Gent, Firenze og Montepellier er blant byene som i flere år har hatt bilfrie soner.

BYRÅD:  Oslos nye byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, vil lede arbeidet til Oslos nye rødgrønne ledelse med å stenge sentrum for trafikk innen 2019.

- Moderne byutvikling

Det betyr ikke at det er null biler i disse delene av byene. Ulik nyttekjøring er fortsatt tillatt, og det er også ulike regler for ulike tider på døgnet og i uken.

- Fordelen med bilfrie områder er at det skaper mye mer liv i sentrum. Det blir også lettere å komme seg fram for fotgjengere, syklister og kollektivreisende. Plass er en knapp ressurs i en raskt voksende by som Oslo. Moderne byutvikling handler om å prioritere de gode byrommene, fotgjengere, syklister og kollektivreisende foran biltrafikk, mener Nguyen Larsen.

Hun påpeker at det ikke mangler sykkelplaner i Oslo, eller penger til å bygge sykkelveier.

- Det vi trenger, er politisk vilje til å prioritere plass til sykkelveier på bekostning av biltrafikk og parkeringsplasser, sier hun.

Nedenfor kan du ta en virtuell tur i noen av byene med bilfri sone. Ved å klikke og dra i bildene kan du bevege deg rundt og se hvordan det egentlig er i bilfrie sentrumsgater.

Vi begynner med inngangen til bilfrie München. Her ved Marienplatz.

Og slik ser det ut når du kjører inn til sentrum fra andre siden. Legg merke til at parkeringshuset er det siste du kommer til før det blir forbudt for biler og motorsykler.

Tyske Nürnberg har i mange år hatt mange gater forbeholdt gående og syklende. I byen ligger bilgater og gågater flettet inn i hverandre. Du kan ta en titt her, men Googles street view er for det meste fra bilgatene, men gir glimt inn i gatene der bilene ikke kjører.

Firenze er også en by med et iallefall nesten bilfritt sentrum. Mange av gatene er så trange at du knapt får plass til en bil, men myndighetene har også sørget for å sette begrensninger for kjøringen. Her er et vindu inn til Via Calimala. God tur.

Nedenfor ser du Cours Gambetta i Montpellier i Frankrike. I denne hovedgaten har ikke biler lenger en sentral plass.

Her er vi inne i Grand Rue Jean Moulin i sentrum av Montpellier. Her er det fint lite biler å se. God vindushopping.

Det er bare noen av de få bilfrie stedene som har gått før Oslo i å bli kvitt biler i sentrum. Det finnes mange flere. Du kan for eksempel sjekke ut noen av bildene fra Freiburg i Tyskland der brede gater er forbeholdt trikker, sykler og gående.

Hva mener du? Stem her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere