RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Lover gull og grå jagerfly

Sist oppdatert:
Forsvaret skal kjøpe jagerfly for milliarder. Produsentene overbyr hverandre med lukrative avtaler. Se bilder av flyene og si din mening.

Tre jagerflyprodusenter, svenske JAS Gripen, amerikanske Lockheed Martin og europeiske EADS kurtiserer den norske regjeringen. Målet er å få tilslag på tidenes største norske offentlige innkjøp utenom oljesektoren: 48 jagerfly til forsvaret.

NA24 - din næringslivsavis

Prisen er ukjent, men over et livsløp kan det bli snakk om tresifrede milliardinvesteringer. Det vil ikke bli rom for tilsvarende gigantinvesteringer i forsvaret i overskuelig fremtid, derfor er det viktig for norsk forsvarsindustri at det kommer på plass omfattende industriavtaler.

Se bildene av flyene som kjemper om Norges gunst nederst i saken.

Fant kontrakter for 40 mrd
Torsdag overbydde de tre aktørene hverandre med lovnader til norsk industri.

- Dette handler ikke bare om å levere operasjonell kapasitet, men om å levere en totalpakke, sier David Hamilton, kampanjeansvarlig for Norge i EADS. Han har ansvar for å selge Eurofighter Typhoon til Norge.

Totalt har Hamilton og EADS lovet å skaffe industrikontrakter til 100 prosent av innkjøpsverdien, opp til en totalverdi på 40 milliarder kroner.

- Folk snakker om at dette kan komme til å koste Norge mellom 20 og 40 milliarder kroner. Vi har møtt maksimumsbeløpet, sier han til NA24 og viser til at det dreier seg om livstidskostnadene på utvikling og vedlikehold av flyet.

Gir Norge jobb
Så langt har de gitt oppdrag til norsk industri for knappe 300 millioner kroner, og selskapet er forberedt på å inngå flere kontrakter i tiden før forsvaret eventuelt jagerfly. Samme hvilke fly de skulle ende opp med å velge.

Totalt 50 mulige industriprogrammer for norske bedrifter har den europeiske forsvars- og industrigigantnen identifisert nå langt. Ni kontrakter er allerede inngått, blant annet med Kongsberg Defence & Aerospace, Thales, EPM og Sintef. En kontrakt er i forhandlinger.

- Men dette er ikke avtaler som avhenger av at Norge kjøper fly eller ikke, sier skotten som jobber for det tysk-spansk-franske selskapet EADS. Torsdag hadde han møte med Forsvarsdepartementet.

- 30 år med høyteknologi
Hovedfienden, forsvarsgiganten Lockheed Martin, har identifisert kontrakter på 4,5 milliarder dollar så langt. Med dagens dollarkurs blir det rundt 29 milliarder kroner. 88 prosjekter er identifisert. Flere er allerede satt i gang, blant annet Kitron, Kongsberg Defence & Aerospace, Data Repsons, Flextronixs og Natech.

- Det er minst 30 år med høyteknologiske kontrakter, fortalte amerikaneren Tom Burbage til en forsamling av norske forsvarstopper.

- De tallene jeg har vist til er konservative, sier den tidligere jagerflygeren til NA24.

JSF frister med kontrakter, ikke bare for Lockheed Martin, men også andre selskaper som deltar i JSF-programmet. Blant annet er det muligheter for jobber hos Pratt & Whitney, selskapet som utvikler motorene til Joint Strike Fighter F35.

Vil ha industrifond
Men det er et element de to andre deltagerne i konkurransen også legger mye vekt på. JAS Gripens Kjell Möller forteller at også SAAB lover 100 prosent gjenkjøp.

- Det er Gripen-relaterte kontrakter, men ikke bare forsvarskontrakter, forteller svensken og viser til at en av de største investorene i Gripen-prodsenten er Wallenberg-familiens investeringsselskap, Investor.

- Investor er aksjonær i mange globale selskaper, forteller Möller og ramser opp kjente globale merkevarer som Ericsson, Scania og Electrolux.

Selskapet har allerede eksisterende relasjoner til norsk industri på de områdene som er aktuelle for byggingen av det svenske jagerflyet.

- Men ikke så mange som vi kunne ønske, sier Möller før han sukrer tilbudet ennå litt mer:

- Vi vurderer å etablere et venturefond for å støtte norsk industri, forteller han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere