RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ERVERDIG SKOLE: Her på Tøyen skole har det blitt drevet skole siden 1882. Skolen ble pusset opp i 2001 og fremstår i dag som et flott sted for læring.
ERVERDIG SKOLE: Her på Tøyen skole har det blitt drevet skole siden 1882. Skolen ble pusset opp i 2001 og fremstår i dag som et flott sted for læring. Foto: Kjetil Mæland (Nettavisen)

Minoritetsflertall på 48 osloskoler

Sist oppdatert:
På 48 osloskoler er minoritetsspråklige elever i flertall og på fem skoler er over 90 prosent av elevene minoritetsspråklige.

I skoleåret 2007/2008 er 38 prosent av elevene i den offentlige grunnskolen i Oslo minoritetsspråklige. I forrige skoleår utgjorde minoritetsspråklige elever 36 prosent av elevmassen.

Det viser statistikk som Utdanningsetaten i Oslo kommune offentligjorde i dag.

På 48 osloskoler er minoritetsspråklige elever i flertall. Mortensrud, Tøyen, Vahl, Gran og Hersleb har alle over 90 prosent minoritetsspråklige elever.

Se alle osloskolene på dette Excel-arket

Skjev fordeling
John Sørland, som i noen år har vært leder i Oslo kommunale foreldreutvalg (Oslo KFU), sier at noen foreldre syns det kan være problematisk at visse skoler har en så skjev fordeling mellom norskspråklige og minoritetsspråklige elever.

- Noen tenker at de bor jo tross alt i Norge og vil at barna skal bli kjent med norske verdier på skolen. Da er det kanskje ikke ideelt at ditt barn er den eneste norskspråklige eleven i klassen. Jeg tror ikke at skolene som nesten bare har minoritetsspråklige elever vil tiltrekke seg mange norskspråklige elever, selv om det også fins foreldre som syns at en slik elevmasse er en berikelse, sier Sørland.

Han understreker at foreldrene til minoritetselever også syns at «skjeve» skoler er problematisk.

- Det er mange minoritetsforeldre som ikke ønsker at barna deres skal gå på en såkalt minoritetsskole og søker barna sine til andre skoler, sier Sørland.

- Ikke heldig
Sørland sier at det ikke er heldig at det er for mye overvekt av verken norskspråklige eller minoritetsspråklige elever i en skole.

- På Vahl skole, for eksempel, hadde vi litt problemer fordi foreldrene klikket seg rundt kulturer i stedet for fellesskapet. Men det er også et problem at minoritetselevene på noen skoler er en så liten gruppe at de blir usynlige og ikke tatt ordentlig hensyn til, sier Sørland.

Han tror at mange foreldre kikker på prosenttallene for minoritetsspråklige elever før de velger skole for barna sine.

- Flesteparten kikker nok på tallene. Og så velger de norskspråklige foreldrene en annen skole enn den som er dominert av minoritetselever. Og da blir det skjevhet, sier Sørland.

- En elev er en elev
Astrid Søgnen, direktør for Utdanningsetaten i Oslo, syns ikke det er problematisk at noen osloskoler totalt domineres av minoritetsspråklige elever.

- En elev er en elev uavhengig av foreldrenes økonomiske og kulturelle kapital. Og det er slett ikke noe likhetstegn mellom minoritetselever og svake skoleprestasjoner. Mange av de minoritetsspråklige elevene kan for dårlig norsk når de begynner på skolen, men det viktigste er at de får god opplæring fra første stund så de raskt kommer opp på et godt nivå. I en flerkulturell by vil det ideelle være at alle elever fikk gå på skole der flere nasjonaliteter møtes, sier Søgnen.

- Ser problemet
Skolebyråd Torger Ødegaard (H) sier at Oslo kommune i større grad enn andre kommuner har klart å kompensere for elevenes minoritetsspråklige bakgrunn.

- En elev er en elev og vi skal gi dem opplæring. Vi har svært høye ambisjoner for våre skoleelever, uansett om han heter Omar eller Per, sier Ødegaard.

- Men bør ikke også norske elever være en del av en god multikulturell skole i Oslo?

- Jeg ser problemet. Det ideelle er at det er en miks på alle skolene. Men vi lever ikke i en ideell verden og vi kan ikke endre på befolkningssammensetningen. Hvis skolen lykkes, så vil utdanningen elevene får bidra til sosial mobilitet, sier Ødegaard.

Han utelukker at byrådet vil innføre prosentregler for å regulere elevsammensetningen på «skjeve» skoler.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere