RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Nye fly for milliarder

Kort tid etter at dronning Sonja fløy Forsvarets Hercules til Antarktis, ble flyene satt på bakken. Nå må regjeringen punge ut.

I februar 2005 brummet ett av Forsvarets Hercules-fly inn over Antarktis’ massive isplatå. Målet var den norske forskningsstasjonen Troll. Blant de 40 passasjerene som ankom et halvt døgn for sent var dronning Sonja, som skulle klippe snoren.

NA24 - din næringslivsavis

Få måneder etterpå dumpet en advarsel fra Hercules-produsenten Lockheed Martin ned i det norske Forsvarsdepartementets postkasse. Etter flere advarsler om kvaliteten, og tilbud om kjøp av nye fly, risikerer regjeringen nå å få en større regning for nye fly.

«Rett frem i godvær»
Produsenten ila kraftige bruksbegrensninger for å ivareta sikkerhetsmessige aspekter. Restriksjonene kom som en følge av det antall flytimer vingene har vært utsatt for og slitasje på struktur. Det betydde i praksis store begrensninger på last, værforhold og manøvrering.

Ifølge en kilde NA24 har snakket med, betød det at flyene stort sett bare kunne fly «rett frem i klart vær».

- Det beregnede bruksmønster på norske fly tilsa at strukturen måtte gjennomgås før man eventuelt kunne oppheve restriksjonen, opplyser Forsvarsdepartementet.

Deretter ble flyene satt på bakken ett etter ett. I slutten av januar ble det siste av Forsvarets Hercules-fly satt på bakken. Rust og sprekker i vingene gjør at flyene ikke er trygge å fly. Dermed er det norske forsvaret uten transportfly.

Fikk tilbud i 2002
Nå kan regjeringen vente seg en betydelig regning. I 2002 ble Forsvaret tilbudt å kjøpe fire nye og større Hercules for tre milliarder kroner. Den amerikanske kystvakten hadde avbestilt sine fly, og Norge skulle få kjøpe dem billig. To år senere tilbød Airbus et militært transportfly med løfter om betydelige norske industrikontrakter.

- Vi har hatt opsjon på kjøp av nye fly, og vi skulle få dem billig, sier Per Ove Width til NA24. Han sitter i forsvarskomiteen for Frp.

Nå tror han det blir dyrere.

Selgers marked
- Det kan det ikke være noen tvil om. Sett fra en selgers ståsted må dette være en ideell situasjon. Vi har stilt oss i den situasjon av vi er prisgitt selgers marked, legger han til.

Det har ikke manglet på advarsler om tilstanden til flyene. Frp har selv tatt opp saken i Stortinget to ganger.

- Utviklingen har vist at kvaliteten bare blir dårligere og dårligere. Vi så det ikke minst da vi hadde tsunamien og skulle sende et fly nedover. Det ble strandet i Tyrkia og ble stående der i månedsvis, sier Width.

- Etterpåklokskap

Aps Signe Øye mener prisdiskusjonen er etterpåklokskap.
Aps Signe Øye mener prisdiskusjonen er etterpåklokskap.

Nestleder i forsvarskomiteen på Stortinget, Signe Øye (Ap), sier det er en besnærende tanke at man kanskje kunne fått flyene billigere for tre til fem år siden.

- Det er vanskelig å hevde det. Nå setter man i gang for å få det beste på en billigst mulig måte, sier hun til NA24.

- Det er sikkert mye man kunne ha gjort, men det blir etterpåklokskap. Vi ble ikke klar over at flyene var så dårlige før vi fikk tatt av vingene og sett hva som var innenfor, legger hun til.

Vil ha norske kontrakter
Hvis regjeringen nå bestemmer seg for å kjøpe nye fly, vil forsvarsindustrien ha sitt.

- Nå ser det ut som at man vil anskaffe nye transportfly. Vi har forventninger om at når man skal kjøpe nye fly, så kommer det også kontrakter til norsk industri, sier direktør Torbjørn Svensgåard i Forsvars- og sikkerhetsindustriens forening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere