RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Jan Roger Klakegg måtte amputere begge beina etter at bilen han satt i ble tatt av et ras
Jan Roger Klakegg måtte amputere begge beina etter at bilen han satt i ble tatt av et ras Foto: Gry Elisabeth Veiby

Raset tok begge beina

Sist oppdatert:
- Det føltes som om jeg stod med bena i betong, sier Jan Roger Klakegg (22). Les intervjuet.

Klakegg var på vei til jobb da bilen han satt i ble truffet av store steinblokker i Kjøsnesfjorden.

Det var fem dager før julaften i 2003, og Klakegg var på vei til jobboppdrag som elektrolærling. 100 meter foran ham kjørte sjefen i sin bil, som først ble truffet av steinene.

- Jeg så steinene falle rundt hans bil, og begynte å rygge bakover. Så smalt det, forteller Klakegg til Nettavisen.

«Jeg hadde vanvittig uflaks, men samtidig utrolig flaks»

Begge bena knust
Deretter ble det svart. Da Klakegg våknet noen sekunder senere og prøvde å komme seg ut av bilen, innså han at det ikke gikk. Begge bena var knust.

- Det føltes som om jeg stod med bena i betong, sier Klakegg.

Steinene hadde brutt ned taket, og en av de største steinene traff beina til Klakegg. Hadde det ikke vært for at de klarte å avgrense blodtapet ved å knytte ei skjorte rundt beinet, kunne nok et liv ha gått tapt på veien denne morgenen.

Måtte amputere
I stedet måtte den da 19 år gamle elektrikerlærlingen amputerer begge beina.

- Jeg hadde vanvittig uflaks, men samtidig utrolig flaks, sier 22-åringen som var en hårsbredd fra å måtte bøte med livet.

Han har siden fått respekt for naturkreftene, og har også blitt aktiv i den lokale rassikringsgruppa.

- Hadde jeg visst at det var så farlig å kjøre der, hadde jeg aldri tatt det jobboppdraget. Men ingenting tilsa at det var rasfare akkurat da, og veien var ikke stengt den dagen, sier han

Trenger et løfte
Nå er han er skuffa over at samferdselsminister Liv Signe Navarsete på tirsdagens rassikringskonferanse ikke kan love mer penger til å sikre norske veier mot ras.

- Vi trenger et løfte om at vi får økte midler til å sikre flere områder, sier Klakegg og fortsetter:

- Det er mange veier som må prioriteres. Dette var bare en strekning, det finnes et titalls flere.

Mens rassikringsutvalget har anslått at det vil koste minimum en milliard i året å sikre det norske veinettet, har regjeringen kun satt av 560 millioner kroner årlig.

- Norge består av mye fjell, og det skal mye til for å sikre veien, men det er en kostnad man vil få igjen for, sier Klakegg.

- Det er billigere å ordne det med en gang enn etter at det har skjedd. Det koster å ikke sikre veiene også; protesene mine var ikke billige, sier han.

Les også:
Krever milliarder i rassikring
Dynamitt i Hanekleivtunnelen
Passasjertog unnslapp ras
Frykter nytt ras
Her lever tusenvis i rasfare

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere