RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gorm Kallestad/SCANPIX

Schibsted vil stanse fotball på nett

Sist oppdatert:
Mediekonsernet Schibsted vil gå til juridisk krig for å hindre hundretusener av nordmenn å se nett-fotball.

Første serierunde i Tippeligaen er over, og for første gang har mange hundre tusen nordmenn sett alt av scoringer og høydepunkter på internett.

Leserne har stort sett kunne følge fotballen på sin favorittavis, og tilbudet har vært så populært at internett har hatt problemer med å svelge unna trafikken.

Men nå vil landets største mediekonsern og Norsk Toppfotball stanse moroa og hindre de to største lokalaviskonsernene Edda og A-pressen å lenke til fotball:

- Hvis de ikke justerer seg, kommer vi til å forfølge dette både juridisk og i Pressens Faglige utvalg, sier en opprørt direktør Niels Røine i Norsk Toppfotball til Dagens Næringsliv.

Røine, som er gammel Schibsted-mann, får følge av Schibsted-direktør Knut Falchenberg: - Jeg kaller dem pirataviser.

Jeg kjenner både Niels Røine og Knut Falchenberg som fornuftige folk, men her må de ha røyket sokkene sine til frokost. Tatt i fullt alvor vil de to herrene altså nekte et nettsted å lenke til et annet. Om ikke annet for underholdningsverdien skulle det være morsomt å se hvordan de skal gjøre det til et problem for Pressens Faglige Utvalg at Bergensavisen lenker til TV 2s fotballplayer.

Norsk Toppfotballs direktør Niels Røine vil hindre lokalaviser over hele landet å lenke til nett-fotball. Faksimile. Dagens Næringsliv.

De fleste av Nettavisens lesere har forlengst fått med seg at hypertekst og lenking er selve kjernen i internett. Helt nytt er det heller ikke - oppfinnelsen har faktisk eksistert i temmelig nøyaktig 20 år i disse dager.

Men som en leserservice til Røine og Falchenberg anbefales denne artikkelen om nettets «oppfinner», Tim Berners-Lees første beskrivelse av det som ble internett.

- Det er mulig lenking kommer som en bombe for Schibsted-ledelsen, men på internett er dette helt vanlig, sier TV 2 Sportens Håvard Myklebust.

Og han får følge av Dagbladets Morten Øverbye: - Hvis de vil legge ned internett, så lykke til.

For norske fotballinteresserte er årets Tippeliga den første hvor flere mediekonsern konkurrerer om å gi det beste tilbudet på internett:

Schibsted og de store regionavisene har sine tilbud, mens TV 2 distribuererer fotballbilder gjennom sin web-tv-player TV 2 Sumo.

I tillegg har en rekke aviser i A-pressen, Edda Media og Dagbladet lenket til TV 2s fotballplayer.

Jeg kan forstå at Knut Falchenberg og Schibsted ønsker å få monopol på nett, men det blir for grovt å skyve presseetikk foran seg i en ren kommersiell krig.

Presseetisk må grunnprinsippet være ytringsfrihet og det har i årtier vært en kamp for pressens organisasjoner å sikre alle fri rett til nyhetsformidling.

Derfor er årets Tippeliga på internett en seier for presseetikken, ytringsfriheten og konkurransen.

PS! Nettavisen er 100 % eid av TV 2 og har uansett rett til å lenke til TV 2s player. Du finner alt du måtte ønske av fotball fra våre fotballsider, som du finner her (trykk på denne lenken).

Hva mener du om Schibsteds forsøk på å hindre andre aviser å lenke til TV 2s player? Diskuter saken i kommentarfeltet under.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere