RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Statsminister Erna Solberg varsler slutten på NSB-monopolet, men understreker at det ikke er aktuelt å legge ned statsbedriften.
Statsminister Erna Solberg varsler slutten på NSB-monopolet, men understreker at det ikke er aktuelt å legge ned statsbedriften. Foto: Håkon Mosvold Larsen (NTB scanpix)

Solberg satte bom for togforslag

Partileder og statsminister Erna Solberg advarte Høyre-landsmøtet i tydelige ordelag mot å stemme ja til et forslag som kan krasje med regjeringens varslede jernbanereform.

– Dette kan jeg ikke gjennomføre, sa Solberg.

Landsmøtets delegat nummer 1 slo fast at forslaget kunne sette snublefot for forhandlingene på borgerlig side om en omfattende omorganisering av jernbanesektoren i Norge.

– Da kan ikke landsmøtet splitte opp denne reformen i enkeltvedtak. Så vet dere det, sa Solberg før delegatene skulle gå til votering.

Jernbanereform skal etter planen presenteres før sommeren.

Sjelden

Det er svært sjelden at en partileder griper ordet under en løpende debatt på et landsmøte. Selve forslaget ble fremmet av Oslo Høyre og gikk ut på å vurdere å overføre bestilleransvaret for lokal togtrafikk til bykommuner og regioner.

– La oss være litt rabagaster og vedta dette, oppfordret forslagsstiller Øystein Sundelin, som likevel erkjente at forslaget kom til å falle.

– Kjære landsmøte, det er den følelsen du får når et vedtak neppe går igjennom, sa han.

Noen timer senere ga forslagsstillerne landsmøtet beskjed om at forslaget var trukket «av kjærlighet til statsministeren», som det ble uttrykt fra ordstyrerbordet.

NSB

– NSB har hatt monopol i hele vår moderne jernbanehistorie. Det er på tide å prøve noe nytt, sa statsminister Erna Solberg (H) under et møte i Hordaland Høyre tidlig i mars.

Samtidig som hun varslet slutten på NSB-monopolet, understreket Solberg tydelig at det ikke er aktuelt å legge ned statsbedriften.

– NSB skal ikke avvikles. NSB skal bli bedre, sa hun.

Hovedtrekkene i reformen ser ut til å være at selve togtrafikken skal ut på anbud og infrastrukturen skal eies av Jernbaneverket, som omgjøres til et direktorat. Dette direktoratet blir en kjøper av jernbanetjenester, som etter planen skal leveres av private aktører.

På Stortinget har reformforslaget blitt møtt med motstand fra rødgrønn side. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere