RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Tommel opp fra Petter

Sist oppdatert:
Petter Stordalen er godt fornøyd med Kristin Halvorsens budsjett. Les det eksklusive intervjuet.

Norges hotellkonge Petter Stordalen leste seg gjennom den rødgrønne regjeringens første helt egne statsbudsjett.

NA24 - din næringslivsavis

Som en av de største aktørene i reiselivsnæringen, og som en stor privat investor, har han følgende beskjed til Kristin Halvorsen:

- Du leverer.

Se TV 2 Nyhetene her

Litt tannløst på reise
- Jeg synes dette var et bra budsjett. Det eneste som er litt tannløst er reiselivssatsningen.

Stordalen synes det er bra at de rødgrønne øker samferdselsbevilgningene, med en oppgang på rundt 10 prosent som er i tråd med Soria Moria erklæringen.

- Det er positivt at de satset på de betydelige klimautfordringene, blant annet med energifond, omlegging av bensinavgift, kollektivstøtte og økningen til miljøverndepartementet, sier Stordalen til NA24.

Du kan lese alt om statsbudsjettet her.

Han forteller videre at han synes det var bra at ryktene om omleggingen i skattleggingene som raste i markedet like i forkant av budsjettet ikke ble noe av.

- Det var veldig bra, og gir oss et godt grunnlag for forutsigbare rammebetingelser, sier Stordalen til NA24.

Er du enig med Stordalen? Skriv det du mener nederst i saken.

Fornøyd med skatten
Stordalen forteller også at de som driver bedrifter bør være fornøyd med det skatteregimet vi har.

- Jeg kan fullt ut akseptere den økningen i formuesskatten. Fra en rødgrønn regjering er det godt å være bedriftseier. Dette stimulerer i alle fall meg til fortsatt satsning med Norge som base, sier Stordalen i en kommentar til NA24.

Må markedsføre mer
Stordalens kjepphest er reiseliv, og med sine hotellinteresser i Norge er han solid inne i denne bransjen. Han peker på at satsningen på reiseliv gjennom økt produktutvikling, nyutvikling kom kompetanseheving er vel og bra.

- Men det vi har savnet er markedsføring av det fantastiske produktet vi har. Produktet er fantastisk men næringen skriker om profilering i utlandet. Utlendingene tror vi bor i ei steinrøys og alle har geiter, sier Stordalen som peker på at det er kebab å få kjøpt i Kautokeino og at espresso får man over alt i hele Norge. Dessuten har Oslo flere Michelin-stjerner enn noen andre byer målt i antall innbyggere.

- Vi har en blomstrende opplevelsesindustri. Men mangfoldet må markedsføres, og jeg tviler på om at Innovasjon Norge er i stand til det, sier Stordalen til NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere