RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Elise Amendola (Scanpix)

Valgflesk med bensinsmak

John McCain og Hillary Clinton er blitt enige om ett forslag. Og det er pur idioti.

(NA24-KOMMENTAR): Bensinprisen ser ut til å være spesielt egnet til å lokke frem den råeste populismen hos politikere.

Jeg har tidligere skrevet om Frp-forslaget om å fjerne prismekanismen i bensinmarkedet ved å innføre statlig fastsatt fastpris.

I den amerikanske valgkampen vil man riktignok ikke oppheve markedskreftene, men i det minste la dem få en liten ferie.

John McCain var først ute med å foreslå at den nasjonale bensinavgiften skulle oppheves midlertidig i sommer. Nå har Hillary Clinton hevet seg på, mens Barack Obama har sagt nei til det han beskriver som en meningsløs «gimmick».

Clinton, som henger etter Obama i kampen om den demokratiske nominasjonen, bruker nå dette i enda et forsøk på å fremstille Obama som fjern fra den jevne amerikaners problemer.

Brennbar bensin
Saken er en het potet i valgkampen. Det amerikanske samfunnet er bygd opp rundt billig drivstoff. Mange har biler som bruker mye bensin, også blant dem med lavere inntekter. Landet er stort, og mange bor i forsteder eller på landbygda, hvor kollektivtransporten praktisk talt er ikke-eksisterende og hvor avstanden fra hjem til jobb ofte er lang.

Selv om bensinprisen fortsatt er lav etter norsk målestokk (snaut 5 kroner literen), har den prosentvis steget mye mer enn i Norge de siste årene.

Som valgkampsak kan det godt være bensinavgiftsferien fungerer. Fra et økonomisk ståsted er det pur idioti.

Hva skjer?
Hva skjer hvis man kutter avgiften, som tilsvarer ca. 25 øre literen? I utgangspunktet vil man tro at det fører til at pumpeprisen faller, etterspørselen øker, og tilbudet gjør det samme. Sluttresultatet vil normalt bli noe lavere bensinpris og litt høyere forbruk. Gevinsten blir delt mellom produsent og kunde.

Er det bra? Vel, et annet mål for både Clinton og McCain er å redusere CO2-utslipp. I forhold til dette målet er det helt feil å stimulere bensinbruk. Et annet mål for dem begge er å gjøre USA mindre avhengig av oljeimport fra utrivelige stater. Heller ikke her bidrar økt forbruk i riktig retning.

Men i tillegg er det et annet problem som melder seg hvis avgiftskuttet er midlertidig. Sommeren er høysesongen for bensinbruk i USA. Raffineriene går for full musikk. Det er rett og slett ikke mye ledig kapasitet på kort sikt.

Hva skjer da hvis man fjerner avgiften? Etterspørselen vil stige, men det er tvilsomt om tilbudet øker i særlig grad. Sannsynligvis ender man opp med at avgiftskuttet spises opp av prisoppgang, og går som ekstra gevinst til oljeselskapene, blant annet til Exxon Mobil, som nå setter verdensrekord i overskudd.

Og til sist vil forslaget koste den amerikanske staten, som allerede sliter med store budsjettunderskudd, opp mot 10 milliarder dollar i tapte avgiftsinntekter i løpet av en sommer. I tillegg kommer store administrative kostnader.

Elendig forslag
Det er åpenbart ikke lett å stå frem i den amerikanske valgkampen og fortelle sannheten: Den høye bensinprisen kommer av den sterke veksten i verdensøkonomien, spesielt i Asia. Det er lite politikerne kan gjøre med det, og – gitt klimamålsetningene – bør de ikke gjøre noe for å senke bensinprisen i USA, hvor avgiftene allerede er svært lave.

McCain og Clinton fremmer i stedet et elendig forslag, som de vet er elendig, og de kritiserer Obama for ikke å støtte det elendige forslaget. Det er skikkelig elendig.

Are Slettan er tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Mat og moral
Moderne dommedagsprofeter
Penger spart er penger tapt
Kriminelt godt om bolig
Sentralbankens kompass

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere