RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Venstre-leder Trine Skei Grande og hennes parti klarer ikke å engasjere i sosiale medier.
Venstre-leder Trine Skei Grande og hennes parti klarer ikke å engasjere i sosiale medier. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

Venstre på bunn i sosiale medier

Sist oppdatert:
Over 27.000 mennesker liker Venstre, men partiet engasjerer ikke sine egne fans.

Det er stor forskjell i hvor mange personer, rekkevidde og antall menensker som nås av de forskjellige politiske partiene på nett.

Nettavisen har ved hjelp av analyseverktøyet Crowdtangle valgt å fokusere på interaksjoner, altså antall likes, delinger og kommentarer som de offisielle sidene til partiene får på Facebook.

En lignende analyse er gjort i Teknisk Ukeblad, av redaktør Svein-Erik Hole, som blant annet skriver følgende:

- Hvis den politiske annonseringen på Facebook klinger godt i ørene, kan det være fordi den er skreddersydd for å påvirke folk akkurat som deg. Du er kartlagt gjennom dine digitale spor, og markedsførerne vet ganske nøyaktig hva du vil høre.

Her er topplisten for partier i sosiale medier

1. Fremskrittspartiet FrP (1)
2. Høyre (2)
3. Arbeiderpartiet (3)
4. Rødt (7)
5. Demokratene i Norge (4)
6. SV - Sosialistisk Venstreparti (5)
7. Senterpartiet (8)
8. Miljøpartiet De Grønne (6)
9. KrF Kristelig Folkeparti (10)
10. Venstre (9)

(Tallet i parantes er tallet for totalt i år)

Topplisten viser likevel store forskjeller. Gjennomsnittet for interaksjoner de siste 7 dagene er 12.100 for partiene. Det er kun to partier over snittet: FrP med 67.200 og Høyre med 22.600. Venstre på sin side har 871. FrP har med sine tall et høyere interaksjonstall enn Aftenposten, men er litt bak Nettavisen.

Dette er de tre postene som har fått mest delinger, kommentarer og likes de siste 7 dagene:

Post by Høyre.
Post by Rødt.

Har du sett denne populære videoen?

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere