RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Berit Almendingen (Nettavisen)

Vil ha lasteskip bort fra kysten

Sist oppdatert:
Regjeringen ba Kystverket utrede muligheten for å hindre at lasteskip går for nær kysten i Sør-Norge bare én dag før Fedje-ulykken.

Et slikt forbud ville imidlertid ikke hindret ulykken. «Server» var nemlig på vei ut fra havna i Fedje da skipet grunnstøtte fredag kveld.

- Vi har bedt Kystverket se på hvor mange mil fra kysten lasteskipene bør gå i Sør-Norge. Men vi må også se på beredskapen for trafikk ut og inn av havnene. Vi må ha los-systemer som er ekstra oppmerksomme i forhold til anlegg som Mongstad og andre, og beredskap på slepebåter, sier konstituert fiskeri- og kystminister Dag Terje Andersen (Ap) til Nettavisen.

Men Andersen vil ennå ikke si om overvåkningen på Fedje har vært god nok, eller om det vil bli aktuelt å gjenopprette oljevern-depotet på Fedje.

- Det er kommet kritikk spesielt i forhold til depotet og beredskapen, og at det var vanskelig å få ut informasjon. Vi vil ha en kritisk gjennomgang av ulykken, sier han.

Forbud lengst nord Norge
Men for i større grad å hindre forurensing langs kysten, ønsker regjeringen å endre ruten for de store oljebåtene også i Sør-Norge slik at de går lengre ut fra kysten, tilsvarende forbudet for fraktbåter i Nord-Norge.

- Internasjonale myndigheter har nå godtatt at lasteskip ikke skal gå nærmere enn enn 50 kilometer fra land fra Murmansk til Røst, sier Andersen.

Storm hindrer fugleredning
Det blåser nå opp til full storm igjen i Hordaland. Stormen er paradoksal, for det var den som førte til at en naturlig nedbryting av ett større oljeflak lørdag. Samtidig er situasjonen alvorlig for mange sjøfugl i området som har fått olje i fjærdrakten, og stormen gjør det vanskelig å redde dem.

- Vi jobber for fullt med fuglevasking og rehabilitering. Men sjøfuglen holder gjerne til ytterst i strandsonen, og det er klart det vanskelig når det er oljeglatte fjærsteiner og åtte merts høye bølger, sier informasjonsrådgiver Ane Eide Kjærås i Kystverket til Nettavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere