RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Bendiksby, Terje (Scanpix)

- Derfor unngår vi Gardermoen

Sist oppdatert:
Tollregler gjør den norske hovedflyplassen til et mareritt.

Etter at Nettavisen skrev om at flyselskapene fortviler over køene på flyplassene og overdrevet sikkerhet, har meldingene vært mange på den svært spesielle situasjonen på Gardermoen.

Passasjerer som kommer fra utlandet og som skal videre med fly i Norge, må både gjennom tollen med bagasjen, for så å sjekke inn på nytt. Dette er en ordning som irriterer både passasjerer, flyselskapene og Avinor.

En leser skrev følgende etter å ha lest «- Sikkerhetssjekken er overdrevet»:

«Jeg reiser såpass mye at jeg er Pandion medlem i SAS - og jeg unngår Gardermoen dersom det er mulig. Fra utlandet og til Kristiansand (som er min hjemflyplass) reiser jeg alltid - så sant det er mulig - via København. Det er langt smidigere på tross av at Gardermoen er en fantastisk flyplass.»

En sak for departementet

Informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn kan ikke annet enn å beklage situasjonen.

- Tollvesenet vil gjerne av bagasje og passasjer går gjennom den samme kontrollen. Saken ligger hos Finansdepartementet. Flyplassens ledelse ser gjerne at det blir en løsning på denne ekstra innsjekkingen og sikkerhetskontrollen.

Til Nettavisen forklarer den nevnte Pandion-medlemmet hvordan det er å reise via Gardermoen:

Tar lang tid
- Dersom jeg reiser med bagasje blir denne sjekket inn på avreiseflyplassen helt fram til Kristiansand i Norge. Når jeg så ankommer Gardermoen må jeg ned og hente min bagasje, gå igjennom tollen og ut i ankomstetasjen. Deretter forflytter jeg meg til etasjen over som er avgangsetasjen, stiller meg i kø som ofte er lang, sjekker inn bagasjen til Kristiansand i Norge igjen og stiller meg i køen for sikkerhetskontroll. Deretter beveger jeg meg til gaten. Dersom jeg reiser med håndbagasje må jeg gjennom samme prosedyre bortsett fra å sjekke inn bagasjen på nytt.

- Kjenner mange som ikke har rukket sitt fly
Dette tar tid, og er unødig stressende for mange. Leseren har som mange andre forretningsreisende fordelskort hos et av flyselskapene. Dermed går denne rundturen normalt raskere enn for mange andre passasjerer.

- Vi må igjennom den samme prosessen. Vi har bare noen kortere køer vi skal stå i. For eldre og barnefamilier er dette helt uholdbart, og jeg kjenner mange som ikke har rukket sitt neste fly på grunn av denne løsningen.

Flyturen via Kastrup blir dermed mye mer behagelig:

- Dersom jeg reiser med bagasje blir denne sjekket inn på avreiseflyplassen helt fram til Kristiansand i Norge. Når jeg så ankommer Kastrup finner jeg ut hvilken gate mitt neste fly går fra og går dit, eventuelt finner jeg på noe annet. Bagasjen henter jeg først når jeg ankommer Kristiansand og går gjennom tollen på vanlig måte. That's it.

Om flypassasjeren skal videre fra Kristiansand, til for eksempel Bergen, er det samme prosedyre der som på Gardermoen.

Fra SAS har han fått høre at det er norske tollregler som er problemet, og ikke sikkerhetskontrollene.

Gruppereiser rammes

- Vi får mange henvendelser fra irriterte passasjerer, og dette er spesielt utfordrende for turoperatører som arrangerer gruppereiser. Å få en mengde mennesker gjennom dette systemet byr på problemer, sier Kobro til Nettavisen.

Avinor har tatt kontakt med Finansdepartementet for å få en mer smidig løsing på denne delen av flytrafikken.

- Saken ligger nå hos departementet, og vi håper at det blir en løsning. Vi vil strekke oss langt for å få en bedre reisevei for passasjerer som må reise via Gardermoen. Andre flyplasser opererer ikke med et slikt tungvint system, så dette må kunne løses også her.

- Uenighet mellom Tollvesenet og OSL
For tolldirektør Bjørn Røse handler tollreglene på Gardermoen om samfunnssikkerhet. Til Nettavisen forteller han at det er en reell uenighet mellom Tollvesenet og OSL om hvordan passasjerflyten skal være i forhold til norske tollbestemmelser.

- I Norge og på Gardermoen har vi et rasjonelt system, der vi har en kontroll av de som kommer utlandet. Dette er kanskje ikke så smidig, men nøkkelen til at tollen skal fungere godt på flyplassen er at vi sjekker bagasje og person samtidig.

Røse forteller om en dragkamp der du har kontrolletatene, som inkluderer Tollvesenet, PST og politidirektoratet, Legemiddelverket og Mattilsynet, på den ene siden. Mens Avinor og flyselskapene på den andre siden vil gjøre Gardermoen til en enklere plass og mellomlande.

- Dette handler ikke om sikkerhetskontrollen på flyplassen, men samfunnssikkerhet i form av kriminelle handlinger.

Tolldirektøren er svært skeptisk til OSLs ønske om å innføre One Stop Security på Gardermoen. Han påpeker at dette fungerer fint i andre europeiske land, men at dette vil ødelegge dagens gode kontrollsystemer.

Om passasjerer kan gå videre til neste flyavgang uten selv å ta med seg bagasjen gjennom tollen, frykter Røse at flyplassen kan bli et transittland for narkotikasmugling. Han presiserer at mellom 30 og 40 prosent av narkotiske stoffer som blir funnet, blir beslaglagt på flyplasser.

- Det er farlig å endre på dette, og det bør ikke bare handle om at en flyplass skal være smidig.

Ny passasjerrekord

Bare i oktober var 1.820.662 passasjerer innom Oslo Lufthavn. Det er 140.396 eller 8,4 prosent flere enn i oktober 2009. På utland alene vokste trafikken med 11,5 prosent.

Årets oktobertall er også 2,6 prosent bedre enn i 2007, som hadde den tidligere passasjerrekorden for denne måneden. Hittil i år har antall passasjerer over OSL økt med 5 prosent.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere