RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jan Inge Ebbesvik/iBergen.no

- Flesland stenges i to døgn

Sist oppdatert:
Det ser dårlig ut for flytrafikken til og fra Bergen de neste to døgnene.

Store deler av flytrafikken i luftrommet over Norge er lammet etter et utbrudd i vulkanen Eyjafjallajokull på Island onsdag.

Luftrommet fra Namsos og nordover ble stengt ved 2100-tiden onsdag kveld, og natt til torsdag ble Vestlandet stengt også. Inkludert Bergen.

Flesland ble stengt i løpet av natten som følge av vulkanutbruddet på Island. Ikke ett eneste fly tar av eller letter fra rullebanene i Fana, skriver Bergensavisen.

Og slik det ser ut nå kan flyplassen være stengt til og med fredag.

- Slik prognosene våre er nå, vil flyplassen være stengt i dag og høyst sannsynligvis fredag, sier vakthavende meteorolog, Tone Christin Thaule ved Vervarslinga på Vestlandet.

Det er luftstrømmen som kommer fra nordøst som gjør at asken fra vulkanen Eyjafjallajokull, pøser inn over Vestlandet og Hordaland.

- Å si det helt nøyaktig er vanskelig. Men nå ser det ut til at luftstrømmen vil vedvare så lenge. Asken er på vei innover oss nå og vil nå Østlandet i løpet av 1200-1300-tiden, sier Thaule.

- Askeskyen neppe giftig
Asken ligger høyt, og hun kan ikke si sikkert om den vil komme som nedbør.

- Det vet jeg rett og slett ikke, vi har ikke så mye erfaring med slik aske, det gjenstår bare å vente og se, sier hun.

Prognosene måler all luft fra bakkenivå og opp til 55.000 fot, cirka 18.300 meters høyde. Askeskyen over Norge er blitt observert i 33.000 fots høyde, cirka 11.000 meter.

På Flesland i morgentimene var det ikke akkurat et rush av mennesker, men noen hadde møtt opp for å se om avgangene deres kom seg av gårde.

Even Ødegård skulle på jobbreise.

- Jeg skulle egentlig til Houston. I går fikk jeg med meg at det trolig ville bli stengt, men jeg dro no opp hit fra hotellet mitt i morges for å sjekke, sier Ødegård.

Han er glad han ikke skulle på ferie.

- Det hadde ikke vært noe kjekt, men nå får jeg bare høre med rederiet hva jeg skal gjøre og dra tilbake til hotellet.

Ingen ambulanse
Helikoptertransporten til oljeinstallasjonene i Nordsjøen er stanset som følge av asken fra Island.

Norsk Luftambulanse har også sine helikoptre på bakken.

– Vi følger Avinors beslutninger. Der de har stengt luftrommet, kan ikke vi heller fly, sa kommunikasjonssjef Marte Ramborg i Norsk Luftambulanse torsdag morgen.

– Men vi har beredskap på basene med legebil, så der det er bilavstand vil vi gjøre vårt.

Buss
Til tross for trusselen om transportstreik, går alle avgangene til Nor-way bussekspress fra Bergen med plassgaranti. Med unntak av én.

- Kystbussen mellom Stavanger og Bergen går som et samarbeid mellom Tide og Veolia. Veolia er tatt ut dersom det blir streik, og det betyr at vi da ikke kan garantere plass lenger. Tide vil gjøre det de kan og ruten vil gå, men med redusert kapasitet, sier administrerende direktør i Nor-way, Bjørn Østbye til BA.no.

- Dersom det ikke blir streik, vil vi ha nok busser til å ta unna alle de som vil reise. Det har vi klart tidligere når det er flystreik, og det skal vi nok klare nå også.

Jernbanen er også en vei ut og inn av Bergen, men NSB sier til BA.no i 0830-tiden at det begynner å bli fullt på togene til og fra Bergen.

- Jeg fikk melding for en time siden om at det begynner å bli utsolgt på strekningen. Vi fikk ekstra kapasitet på toget fra Oslo til Bergen i morges, men fra Bergen hadde vi ikke flere vogner, sier Åge-Christoffer Lundeby, informasjonssjef i NSB til BA.no.

Det er ikke meldt om forsinkelser på togene.

NSB har anledning til å selge et begrenset antall ståplasser etter at sitteplassene er solgt, men det er ikke allverdens det er snakk om.

- Vi er pålagt å ha plass til å kunne bevege seg i toget, med tanke på blant annet evakuering, men noen plasser har vi.

I 0945-tiden var det slutt på billettene på Bergensbanen.

- Det er ikke en eneste billett igjen på togene fra Bergen ut torsdagen nå, sier billettselger Vigdis Skulstad i NSB.

Noen håpefulle hadde stilt seg i kø på Jernbanestasjonen, men måtte gå skuffet hjem.

De som i formiddag prøvde å skaffe seg leiebil, ble nok skuffet.

BA.no sto i telefonkø hos Avis fra klokken 0940 til 0955 og traff på en kundebehandler med mer enn nok å gjøre.

- I Bergen i dag har vi ikke noen ledige biler. Alt er leid ut. Det samme gjelder i Oslo, Stavanger og Trondheim.

Det ser også dårlig ut for de neste dagene for dem som vil ha leiebil.

- Vi øker nå kapasiteten på bookingsiden, sier kommunikasjonssjef i Hurtigruten ASA, Ragnar Norum, til BA.no.

Hurtigruten forventer etter hvert økt pågang fra passasjerer som legger alternative transportruter etter at flytrafikken stoppet opp i natt.

Stopp i flytrafikken påvirker passasjerenes mulighet til å komme seg til og fra Hurtigrutens stoppesteder.

Det mest akutte problemet oppsto imidlertid i Kirkenes i morges.

- Vi har 450 passasjere som skulle av og 50 som skulle om bord. I Kirkenes er det ikke kapasitet til å ta imot 450 gjester, sier Norum.

Hurtigruten har derfor tilbudt passasjeren å bli om bord.

- Alle har fått tilbud om å bli med sørover igjen.

På Oslo Lufthavn Gardermoen er vel halvparten av avgangene innstilt torsdag morgen. Informasjonssjef Jo Kobro ber passasjerene holde kontakten med flyselskapet.

- Det går enkelte fly, men dette kan forandre seg raskt så det er viktig at passasjerene følger med. Utenlandstrafikken sørover og østover går greit. Fly til Storbritannia er innstilt, sier han til NTB.

Avinor utvidet onsdag kveld stengningen av luftrommet i Norge til også å inkludere Finnmark, Vestlandet og deler av Østlandet på grunn av aske fra vulkanutbruddet på Island.

Fra rundt klokken 2100 ble luftrommet fra Namsos til Tromsø stengt for flytrafikk på grunn av fra vulkanutbruddet på Island.

Avinor
Det er uvisst hvor lenge stengningen vil vare, men pressesjef Sindre Ånonsen i Avinor regner med at det vil gå minst ett døgn før trafikken kan gjenopptas.

- Men flyene innenlands går til og fra Værnes og som normalt på Sør- og Østlandet, sier han.

- Vi regner med å holde flyplassene på Østlandet åpne til klokken 1000 i formiddag, sier områdesjef i Avinor, Jens Petter Duesund til NRK.

Aske fra vulkanutbrudd er farlige for flytrafikken og den kan i verste fall ødelegge flymotorene.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.