RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Skjermbilde ITV/YouTube)

- Tull med ståseter til 40 kr.

Sist oppdatert:
Ryanair-sjef Michael O´Leary vil ha råbillige ståseter på fly. Men snakker han sant?

Genialt markedsføringstriks eller seriøst utspill fra Ryanair?

I et intervju i britiske ITV for noen dager siden (se ITVs innslag på Youtube her) fortalte O´Leary at lavprisselskapet har bedt Boeing utvikle ståseter til flyene sine.

Les også: Ryanair vil ha ståplasser på flyet

Ifølge O´Leary vil han fjerne de ti bakerste seteradene, og erstatte dem med ståseter. Prisen for et ståsetene skal ligge på rundt fire pund, eller om lag 40 kroner. Ståsetene skal finansieres med en toalettavgift på ett pund, rundt ti kroner, per toalettbesøk.

Må forsterkes
Eksperter tviler på at utspillet er noe annet enn et PR-triks fra O´Leary. En uttalelse fra Boeing, Ryanirs flyleverandør, gir ekspertene kjøtt på beinet.

- Vi vurderer ikke å utvikle ståseter og vi vil heller ikke vurdere det i fremtiden, sier talsmann i Boeing Nick West til BBC.

West peker på at strenge sikkerhetsregler i praksis utelukker produksjon av ståseter.

- Flyseter skal kunne motstå krefter på hele 16 G. Vertikale seter vil kreve betydelig ekstra støtte for å tilfredsstille dette kravet, i og med at passasjerens tyngdepunkt vil være mye høyere enn i et vanlig sete, sier West.

Mer drivstoff
Redaktør i det anerkjente bransjebladet Flight International, David Learmount, er også i tvil om ståsetene lar seg gjøre.

- Den ekstra støtten slike seter vil kreve betyr økt vekt, som igjen betyr høyere drivstofforbruk og det er det absolutt siste Ryanair ønsker, sier Learmount til BBC.

Han tror ståseter vil kreve forsterkning av både kabingulv og kabintak.

- Og hvor mange kontaktpunkter må passasjerene sikres med i form av belter?, spør Learwood. Han tviler på at passasjerer vil godta å reise i en fastbundet stilling.

Ifølge Learwood har det kinesiske flyselskapet Spring Airlines allerede vurdert ideen om ståseter. Selskapet forkastet ideen etter at den ble vurdert som ugjennomførlig.

Får ikke inn flere
Den erfarne reiselivsjournalisten Simon Calder i den britiske avisen Inpendent, heller mer kaldt vann i årene til Ryanair.

- Ståseter vil aldri bli en realitet. I hvert fall ikke i overskuelig fremtid. Uansett hvordan Ryanair endrer interiøret i kabinen på sine Boeing 737-800-fly, så vil de kun være regisrert for maksimum 189 passasjerer uavhengig om vi snakker om vanlige seter eller ståseter, sier Calder.

Står på sitt
Ryanair lar seg ikke skremme av kritikken.

- Hvorfor skal ikke dette gå? I dag sender vi våre unger på tivoli der de på få sekunder utsettes for 4G uten noen ytre beskyttelse. Hvis tivolier kan gjøre det, og Boeing hjelper folk til månen, så skal det være mulig å utvikle ståseter som tilfredsstiller sikkerhetskravene, sier en talsmann i Ryanair til BBC.

Få bedre råd med Nettavisens tjenester:

Minstrøm:Bytt strømleverandør og spar tusener.

Minrente:Bytt bank og spar minst 5000 kroner i året.

Mittoppdrag:Få tilbud fra håndverkere.

(Tjenestene er gratis for Nettavisens lesere)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere