RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norwegian må ta oppvasken

Sist oppdatert:
Norwegian har fått Sterling-konkursen midt i fanget. Her er kundene som får hjelp... og de som ikke får det.

Norwegian og Sterling har hatt et tett samarbeid om ruter i inn- og utland. Da den ene samarbeidspartneren slo seg selv konkurs onsdag, fikk Norwegian kundeproblemene rett i fanget.

Nå sier flyselskapet at de skal gjøre det de kan for kundene som er innenfor samarbeidsprogrammet.

Inntil videre.

Disse får hjelp
Ifølge en pressemelding fra Norwegian jobber flyselskapet med å finne løsninger for å transportere kunder som skal til Stockholm som har bestilt billetten gjennom Norwegian. De som likevel ikke ønsker å bruke reisen sin vil få refundert sin reise.

De som har kjøpt billett inn og ut av Oslo gjennom Sterling på ruter som flys av Norwegian får fly som planlagt innen 9. november.

Passasjerer som har bestilt billetter gjennom Sterling på ruter som er fløyet av Sterling får tilbud om en rabatt på 50 prosent av tilgjengelig pris eksklusive skatter og avgifter hos Norwegian.

Resterende må klare seg selv.

Disse får det ikke
Charterturister, billetter bestilt for reiser etter 9. november og andre som ikke faller innenfor ovennevnte får nemlig ikke noen hjelp av Norwegian.

Det er dårlig nytt for blant annet Steinar Setten. Han skulle ta med familien på sydentur sammen med en annen familie 8. november. Ettersom han har bestilt direkte gjennom Sterling kunne han falt innenfor ordningen.

Problemet er at han har bestilt tur fra Göteborg.

Dermed faller de to familiene i kategorien som ikke er prioritert.

- Göteborg er veldig vanskelig, og jeg beklager den fortvilte situasjonen de er i, men vi konsentrerer oss om inn- og utflyginger til Arlanda i Stockholm og Oslo Lufthavn Gardermoen, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til Nettavisen.

Det er dårlig nytt for Setten og co.

Fortviler
Der i gården hadde de nemlig gledet seg til late dager på Gran Canaria.

- Jeg forsto at dette kunne gå ut over oss da jeg fikk nyhetsvarsel på mobilen i morges klokken 07.00. Vi har forsøkt å kontakte kortselskapet vårt for å sperre betalingen, og vi har også forsøkt å ringe flyselskapet i Sverige. Der har vi sittet i telefonkø i en halv time uten å komme gjennom, sier Setten før han legger til:

- Men det er jo ikke pengene det står på. Vi bestilte allerede i mai og hadde virkelig gledet oss til å reise.

Rådet fra Norwegian er å kontakte kortselskapet for å se om de kan få igjen pengene sine.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere