RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Erlend Aas/Kyrre Lien (Scanpix)

Politiker stoppet av Norwegian

Sist oppdatert:
Problemer med innsjekkingsautomatene gjorde at oslobyråden ikke fikk være med flyet.

Byråd for samferdsel, miljø og næring i Oslo, Jøran Kallmyr, føler han har blitt dårlig behandlet hos Norwegian.

Les også:Dennis (11) ble kastet av flyet

Kallmyr skulle besøke familie på Vestlandet i høstferien. Fredag morgen trappet han opp på Gardermoen klokken 06.24 for å ta Norwegian-flyet DY420 klokken 07.00 til Molde. Ifølge billetten var han da innenfor tidsrammen for innsjekking på 30 minutter.

Automattrøbbel
Samferdselspolitikeren går så bort til flyselskapets automater og prøver å sjekke inn bagasjen slik Norwegian ettertrykkelig har oppfordret sine kunder. Her opplever han at tre maskiner ikke virker og turen går så til den manuelle innsjekkingsskranken. Her er det bare to personer i køen og Kallmyr får etter noen minutter et lite hyggelig møte med Norwegians ansatte på utsiden av sikkerhetskontrollen.

Har du blitt dårlig behandlet av et flyselskap - ta kontakt på vaktsjef@nettavisen.no!

- Allerede før de hadde sjekket billetten min får jeg vite at jeg er for sent ute. Jeg trodde det var en spøk, sier Jørgen Kallmyr til Nettavisen.

I sin klage til Norwegian kaller han turen til Molde for «et lite mareritt»:

«Jeg forklarte det som hadde skjedd med automatene, da fikk jeg til svar at jeg måtte jo forstå at jeg måtte gå rett til manuell innsjekking. Jeg repliserte med at jeg aldri har lagt merke til at Norwegian advarer mot å sjekke inn automatisk.»

- Jeg opplevde Norwegian som forferdelig lite smidig. Det var ikke mye folk på flyplassen og jeg var innenfor tidsfristen da jeg ankom innsjekkingsautomatene. Litt romslighet må det gå an å utvise i slike situasjoner, for jeg opplevde at Norwegian bare var vanskelig og at de forholdt seg til et veldig firkantet system, sier Kallmyr.

Et forslag om å ettersende bagasjen var heller ikke aktuelt.

Kan sjonglere
- Vi prøver å strekke oss langt, og i praksis er det mulig å sjonglere litt med tidsrammen for innsjekking, sier Anne-Sissel Skånvik hos Norwegian til Nettavisen.

Kommunikasjonsdirektøren kjenner ikke til denne aktuelle saken, men skjønner at Kallmyr opplevde denne hendelsen som skuffende.

- Slike situasjoner kan forsinke flyet og igjen ramme andre passasjerer. Problemene forplanter seg også utover de oppsatte rutene. Flyene må også forholde seg slottiden, den tiden man er tildelt for å kunne fly fra a til b, forklarer Skånvik.

- Ha god tid. Det er en gylden regel når det kommer til flytrafikk.

Viktig å klage
- Jeg håper alle som opplever noe lignende klager. Har ikke fått noe svar fra Norwegian, men håper på å få en unnskyldning, sier Kallmyr.

Som byråd er han vant til å få klager på samferdselstrafikken i Oslo.

- Vi tar imot klager hver dag og det lærer vi av.

Akkurat denne fredagen gikk trikken og flytoget til flyplassen uten problemer.

- Det stemte hele veien til flyplassen. Helt til møtet med automatene og personalet til Norwegian, påpeker Kallmyr.

Ris og ros
Anne-Sissel Skånvik poengterer at også Norwegian lærer av de klagene de får fra sine kunder.

- Det kommer en del klager, men det gjelder nok alle flyselskap. Og noen ganger han vi da også gjort feil, innrømmer hun.

Men med 10 millioner passasjerer i året får selskapet og kommunikasjonsdirektøren også mye skryt per e-post. Mye på grunn av et personale som stiller opp for sine passasjerer. Det vil gjerne Skånvik ha med.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere