RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

- Bilister har truet meg med balltre

Sist oppdatert:
Kurt Asle Arvesen, Mads Kaggestad og NAF om forholdet mellom bilister og syklister.

Mandag morgen kunne procycling.no meddele det norske folk at en gruppe syklister hadde blitt bøtelagt for å sykle to i bredden. Dette skjedde riktignok i Spania, men reaksjonene lot ikke vente på seg.

Les også: Sykkelproffer bøtelagt på Gran Canaria

- Når jeg kjører bil, oppfatter jeg det som lettere å kjøre forbi et felt med to og to (syklister) i bredden, enn et dobbelt så langt felt med én i bredden. Har man et felt på 20 personer, kan man lett kjøre forbi disse på et kort strekke hvis det bare er «10 ryttere» langt, var et av innleggene i kommentarfeltet.

Problemstillingen er ikke ny, og den engasjerer. Hvem har rett på veibanen, og hvordan skal man te seg?

Vegtrafikkloven er rettleder for hvordan begge skal te seg, men både syklister og bilister oppfordres til å bruke fornuften.

Liv kan gå tapt
Tidligere proffsyklist Mads Kaggestad har selv opplevd mye rart langs landeveien. Han har også tidligere uttrykt et klart standpunkt rundt problemstillingen, samt deltatt på et seminar om akkurat trafikksikkerhet for syklister.

- Det er viktig at syklister får sykle to og to i bredden når det er en stor gruppe. Det blir ikke vanskeligere å kjøre forbi, fordi rekken da blir kortere, forklarer Kaggestad til procycling.no.

- Det er en helt vanlig treningsmetode, og det er faktisk anbefalt av politiet.

Joker-rytter: - Jeg kunne omkommet

Når syklister sykler i store grupper så veksler de på å dra. Det å ligge to i bredden er da en forutsetning for å kunne veksle på drajobben. En rekke er hele tiden på vei fram, mens den andre sklir sakte bakover.

- Jeg mener at syklister er flinke til å legge seg på en rekke når det er smalt og kronglete, forklarer Vikersundgutten.

- De som sneier syklister burde tenke seg om, det er som russisk rulett. De kunne gjerne slått etter noen med slegge i stedet. Det er små marginer for at noen kan bli drept. Det er alvorlig og ikke å tenke seg om i en slik situasjon.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Skjønner seg ikke på politiet
Hushovds tidligere hjelperytter er også oppgitt over oppførselen til politiet i Spania.

- Jeg har aldri opplevd noe slikt. Jeg tror pengene går rett i lomma på politimennene, er påstanden til 33-åringen.

- Dersom de skal være smarte lokalt, slår de ned på oppførselen. Slik oppførsel fra politiet skremmer syklistene, og det er så mange på Gran Canaria for å sykle at de kommer til å tape mange millioner om de blir borte.

Dersom du blir venn av procycling.no på Facebook kan du diskutere veitrafikkloven med andre likesinnede. Trykk her!

På et annet spansk øyparadis er situasjonen en helt annen.

- På Mallorca er de helt klare på at syklistene er en stor inntektskilde. Jeg har aldri opplevd problemer med veitrafikkloven der.

Arvesen: - Bilister har truet meg med balltre
Også Kurt Asle Arvesen har opplevd mye rart på sykkelsetet. Eresfjordingen har bodd store deler av sitt profesjonelle sykkelliv i Italia, og har opplevd mye sprøtt i det sykkelgale støvellandet.

- En gang ble vi truet med balltre, fortelle Arvesen til procycling.no.

- Jeg og en lagkompis som var ute på treningstur. Vi syklet to i bredden, uten at vi følte vi at vi var til bry. Bilisten må ha hatt en dårlig dag. Først presset han oss mot grøfta med bilen, før han begynte å veive med balltreet ut av vinduet. Lagkompisen min begynte å fekte med sykkelpumpa tilbake, humrer Team Sky-rytteren.

Tragedie i Italia: - Det var en massakre

Arvesen har også tips til både bilister og syklister.

- Det er forskjell på hvordan man bruker hornet. Hvis du tuter lett, oppfatter vi deg som en vennlig bilist. Da vil de aller fleste syklister gjøre det lettere for begge parter. Det blir noe annet enn om du legger deg på hornet og tuter aggressivt.

Når det gjelder å feie for egen dør, er han også klar.

- Vi kan legge oss på en rekke når det er mye trafikk og smalt. Jeg føler vi er flinke til det, men det hender jo at vi også glemmer oss når det kommer trafikk bakfra, avslutter Arvesen.

Dramatisk for Joker-rytter
Tidligere i høst skadet unggutten Vegard Robinson Bugge (Team Joker Merida) kneet under en treningstur på sykkel.

Vestfoldingen traff en bil i siden, fløy over taket og havnet på asfalten på den andre siden. I ettertid erkjenner han at sammenstøtet kunne fått et langt mer alvorlig utfall.

- Jeg har vært heldig med utfallet etter ulykken. Det kunne ha gått meget ille. Jeg kunne faktisk ha omkommet!

- Det har uansett blitt påvist brudd i kneskåla mi, og jeg må gå seks uker på krykker. Hverdagen har blitt tungvinn da jeg er midlertidig invalid, skrev Robinson Bugge i et innlegg som er blitt publisert på procycling.no.

Du kan lese hele innlegget til Vegard Robinson Bugge her!

NAF: - Ta vare på hverandre
I Norges Automobil-Forbund (NAF) er talen også klar.

- Alle er trafikanter på lik linje. Jeg oppfordrer alle til å ta vare på hverandre, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, til procycling.no.

Enegebretsen er ingen tilhenger av store grupper med syklister.

- Problemet er de store gruppene med syklister som er på treningsturer. Jeg oppfordrer dem til å sykle i mindre grupper. Enkeltsyklister er ikke, og skal ikke, være noe problem.

- Ellers burde alle kjenne til veitrafikkloven. Det dårlige forholdet mellom bilister og syklister er også litt medieskapt, avslutter Engebretsen.

PS! procycling.no ønsker å rette en oppfordring til BÅDE syklister og bilister om å RESPEKTERE hverandre langs landeveien. Vi oppfordrer også til en saklig debatt om hvordan partene forholder seg til hverandre på best mulig vis.

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere