RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Håvard Solerød (procycling.no)

- De stoler ikke helt på formen min

Sist oppdatert:
Derfor sesongåpner Alexander Kristoff allerede i januar.

Rogaland mandag: Østlig bris, frisk bris utsatte steder. Skyet eller delvis skyet, tre varmegrader.

Går det an å trene under slike forhold?

Neppe, ifølge BMC Racing som ikke tar noen sjanser når det gjelder Alexander Kristoff denne sesongen.

Skepsis til norsk vinter
23-åringen har derfor blitt satt opp på Tour Down Under, Tour of Qatar og Tour of Oman. De tre første rittene på årets sykkelkalender.

Les også: Kristoff klar for storritt

Her forteller Kristoff om bakgrunnen for lagets skepsis:

- De var redde for at jeg ikke skulle få trent skikkelig i Norge. Derfor satte de meg opp på alle de tidlige løpene, forteller Kristoff til procycling.no.

- Da kan de ikke kjenne godt til den norske treningsmentaliteten?

- Det har nok å gjøre med formen jeg viste fram under den første samlingen i fjor. Jeg pådro meg en strekk like før avreise og var i dårlig forfatning da jeg ankom treningsleiren, forklarer han.

Seks uker på landeveien
Sesongplanen til Stavanger-gutten bærer for øvrig preg av at han sykler for et ProTour-lag neste sesong, og på at han blir satset på.

Mens rittene denne sesongen bar navn som Le Samyn, Driedaagse van West-Vlaanderen og Eneco Ronde van Het Groene Hart, sykler han Paris-Nice, Milano-Sanremo og Giro d’Italia kommende sesong.

På det meste var han ute på landeveien i seks strake uker i debutsesongen, og selv om vårprogrammet blir nokså hektisk i 2011, er det i større grad skreddersydd for en rytter av Kristoffs kaliber.

- Frem til giroen er det ganske tett, men det er bedre enn programmet jeg hadde denne sesongen. I en periode hadde jeg fem uker ute, en uke hjemme og deretter seks uker på landeveien igjen. Jeg sa ifra at jeg ønsket å kjøre færre ritt enn i fjor.

Fikk Sanremo-ønsket innfridd
Kristoff har fått beskjed om å ankomme i toppslag til Tour Down Under den 16. januar. Der får BMC-sprinteren bryne seg på Tyler Farrar (Garmin-Cervélo), André Greipel (Omega Pharma-Lotto) og Mark Cavendish (HTC-High Road).

To måneder senere venter ProTour-rittet Paris-Nice. Under etapperittet er det lagt opp til at Kristoff og stjerneskuddet Taylor Phinney (hentet fra Team RadioShack) skal finpusse samarbeidet sitt.

Deretter har nordmannen fått innvilget et spesialønske. I 2011 debuterer han nemlig i 298 kilometer lange Milano-Sanremo.

- Jeg var egentlig ikke satt opp der, men jeg fikk likevel lov til å kjøre.

- Har du gode forutsetninger til å lykkes under Milano-Sanremo?

- I årene som kommer, er nok dette den klassikeren som passe meg best. Jeg vet jo at Mark Cavendish har vunnet der. Da vi syklet mot hverandre under Tour of California, var jeg sterkere enn ham i bakkene. I år ble det kjørt skikkelig hardt, og da hadde ikke Cavendish en sjanse i Milano-Sanremo. Men det vil uansett være greit å teste avslutningen av løypa med tanke på kommende år, mener Kristoff som ble hevet inn i årets Paris-Roubaix på kort varsel etter at laget valgte å suspendere Alessandro Ballan.

Evans satser på Spania
Årets VM-debutant vil også få prøve seg i et av de store etapperittene neste år. Hans opprinnelige ønske var Vuelta a España, men etter samtaler med lagledelsen ble han i stedet satt opp på Giro d’Italia.

- Det har sammenheng med at Cadel Evans ønsker å gjøre det godt i Spania. Han trenger da hjelperytter som også kan hjelpe til i bakkene. Foran Giro d’Italia har vi ingen sammenlagtrytter, så da får jeg muligheten til å kjøre for egne sjanser.

- Du vet at giroruten er relativt tøff?

- Det blir det hardeste jeg gjør neste år. Den første halvdelen av rittet er nok ikke så ille, men den siste uka er det bare fjell. Det skal nok bli hardt å komme seg igjennom hele løpet, men jeg håper å gjøre det godt i starten, forteller Kristoff.

Spektakulære signeringer
BMC Racing har lagt en heftig overgangshøst bak seg, og har blant annet gitt klassikermannskapet en skikkelig overhaling på tampen av sesongen.

Greg van Avermaet (Omega Pharma-Lotto) og Manuel Quinziato (Liquigas-Doimo) gjør laget nærmest komplett foran brosteinsklassikerne. Da får man heller se mellom fingrene med at Fabian Cancellara ikke dukker opp denne gangen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STORSIGNERING: Taylor Phinney har skrevet under for BMC Racing neste år. Her fra VM i Geelong der han ble tempoverdensmester i U23-klassen.
STORSIGNERING: Taylor Phinney har skrevet under for BMC Racing neste år. Her fra VM i Geelong der han ble tempoverdensmester i U23-klassen.

I tillegg har supertalentene Yannick Eijissen (Omega Pharma-Lotto) og Taylor Phinney (tempoverdensmester U23) signert, sammen med Timothy Roe (Team RadioShack), Ivan Santaromita (Liquigas), Johan Tschopp (Bbox Bouygues Telecom) og Amael Moinard (Cofidis).

Selv om ingen av signeringene er rene sprintere, gjør den voldsomme satsingen at presset også vokser for Alexander Kristoff.

- Jeg håper å prestere enda bedre i 2011. Dersom tredjeplassene fra årets sesong (to stykker) blir byttet ut med førsteplasser, og halvparten av topp 10-plasseringene (22 denne sesongen) ender på pallen, skal jeg si meg veldig fornøyd.

- Det blir jo ikke enklere å få til det med det nye rittprogrammet?

- Nei, det er en del store løp, men jeg har også prestert best i flere av de store løpene. Selvfølgelig har jeg et press på meg. Laget har et sterkt ønske om at jeg skal være i god form allerede under Tour Down Under. Det håper å sikre seg Pro Tour-poeng allerede da, så jeg før prøve å finne på noe lurt i desember måned, avslutter Kristoff.

Her kan du kose seg med sesongplanen til Alexander Kristoff!

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!
Følg oss på Facebook og Twitter!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere