RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Matthias Schrader (Ap)

- Det er hoppfeber i Norge

Slik vil hopplandslaget bevare interessen.

Skiforbundet opplever den reneste hoppfeberen om dagen. Arbeidet med å bevare den har allerede startet.

Sportssjef Clas Brede Bråthen håper det vil være mulig å øke sponsorinntektene med fem millioner kroner i kjølvannet av den store sportslige suksessen.

– Til vår toppidrettssatsing trenger vi tre millioner til for å ha et tilnærmet optimalt opplegg, sier Bråthen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Verdenscuplaget er riktignok godt dekket opp med ressurser, til en viss grad kvinnelandslaget også. Men på rekrutteringslandslaget (COC-laget) trengs det mer midler å sette inn. Skal vi skape enda større bredde i toppen, er behovet størst der.

– Ytterligere to millioner til bredde- og rekrutteringstiltak er også ønskelig. Å legge forholdene best mulig til rette for framtidens hoppere er kanskje vår aller viktigste oppgave, sier sjefen for de gode tider, som i gledesrusen over sine hoppess er minst like opptatt av å sikre etterveksten.

Nesten uvirkelig
Sliten og utladet, men veldig klar for å ta fatt på jobben med å utnytte den oppsiktsvekkende hoppukesuksessen, er hoppsjefen tilbake i hverdagen på forbundskontoret på Ullevaal stadion. Og inspirasjon skorter det i hvert fall ikke på.

– Interessen for sporten vår har alltid vært stor her i landet, og jeg har fått oppleve mange hyggelige oppsving i min tid som sportssjef på 2000-tallet. Men ingen av dem kan sammenliknes med dette. Nå opplever jeg det jeg vil betegne som hoppfeber, sier Bråthen til ANB.

– Det var nesten uvirkelig hvor mye alt endret seg på bare 10 dager. Særlig etter nyttårsrennet snudde interessen dramatisk, tilføyer han, og forteller om en makeløs oppmerksomhet både fra nasjonale og internasjonale media.

Sjefens mobiltelefon glødet. Mange hundre tekstmeldinger strømmet inn. Eksplosjonen var den samme på sosiale medier. Hopplandslagets side på Facebook, for eksempel, fikk 1500 nye venner på kort tid.

Trosset sponsorflukt
Ni sponsorer og ytterligere seks samarbeidspartnere, som bidrar med til sammen rundt 14 millioner kroner, gnir seg også i hendene. Det gleder også hoppsjefen stort.

– Det viktigste i forhold til dem er at de føler de får noe igjen. Vi er veldig opptatt av å ha med alle videre. Det har vi god erfaring med, også i tider da resultatene på langt nær har skapt den samme oppmerksomheten som nå, sier Bråthen.

Han registrerer også at det virker lettere å komme i kontakt med nye potensielle medspillere, og ser lyst på å øke dette antallet, som allerede er rekordhøyt. Utgangspunktet etter denne VM-sesongen ser ut til å bli et ganske annet enn etter den forrige. Den sportslige nedturen i Oslo-VM i 2011 førte til en stor sponsorflukt.

Men heldigvis førte arbeidet med å finne nye og andre typer sponsorer og samarbeidspartnere fram. Det håper han de lykkes med nå også. Og at det medfører fem millioner til på inntektssiden. (ANB)

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere