RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jon Eeg / NTB Scanpix

- Det er laget en smørje av mine uttalelser

Sist oppdatert:
Gerhard Heiberg føler seg misforstått.

Det har stormet kraftig rundt Gerhard Heiberg det siste døgnet, etter at IOC-styremedlemmet har gått ut og sagt at Marit Bjørgen står i fare for å miste gullmedaljen på grunn av en reklame hun selv ikke var klar over.

Uttalelsene om at sørgebind i forbindelse med dødsfallet til Astrid Uhrenholdt Jacobsens bror har heller ikke falt i god jord hos det norske folk.

Mandag publiserte kulturredaktør i Nordlys, Lasse Jangås, et åpent brev der han gikk hardt ut om Heibergs uttalelser.

Til Aftenposten sier Heiberg at IOC kan komme til å snu i sørgebåndsaken.

- Jeg har allerede tatt det opp med IOC at vi må se på sørgebånd-saken, og dette blir det en løsning på. IOC er nødt til å vise medmenneskelighet, sier Heiberg.

Tirsdag formiddag møtte Heiberg i TV 2s OL-studio og måtte der svare for sine uttalelser om både sørgebånd og reklame. Selv føler han at de to sakene er blitt blandet sammen.

- Jeg har stusset veldig. Jeg har liksom sett at det er laget et smørje ut av forskjellige uttalelser om forskjellige ting. Og dette har man laget en graut ut av og sånn sett opplever jeg det slik at man har villet det verste, og det er det som er blitt servert. Det er det som er kommet fram hjemme, og det er det jeg skjønner jeg skal straffes for i Norge, sa Heiberg.

Heiberg sa videre at han hadde stor forståelse for skijentenes markering, men at IOC har et regelverk å følge. Han ville ikke garantere en endring i regelverket, men gjorde det klart at det har blitt tatt opp og kommer til å bli tatt opp.

- Det kom maksimalt uheldig ut, og det beklager jeg dypt, sa Heiberg.

Når det gjelder uttalesene om at Marit Bjørgen kunne miste gullet fordi hennes navn og bilde ble brukt i en Ludo-reklame under, sa Heiberg følgende:

- Jeg har sagt at i ytterste konsekvens kan det bli spørsmål om det dersom dette fortsetter eller utvides. Mitt håp var jo at man kunne ta til fornuft, om jeg kan få si det. Det har man gjort. Vi har et kraftig regelverk på dette området for å beskytte våre sponsorer, det vi står for og hele driften av OL. Det som kalles «ambush-marketing» på godt norsk er vi nødt til å ha noe imot og gjøre noe med. Det har vi gjort i hvert OL. Her har det da passet veldig dårlig, men utgangspunktet er veldig riktig. Jeg har forstått at Ludo har trukket tilbake reklamen, og saken er ute av verden.

Marit Bjørgen forsikret også om at det ikke lenger er noe tema å ta fra Marit Bjørgen gullmedaljen fra 15-kilometeren.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere