RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim de Waele (tdwsport.com)

- Det kan bli to norske på podiet

Sist oppdatert:
Få kjenner Paris-Roubaix bedre enn denne karen.

KORTRIJK (procycling.no): Det er nederlenderen Servais Knaven som gir rytterne ordrer fra Team Skys følgebil under Paris-Roubaix.

41-åringen har syklet (og fullførte) rittet hele 16 ganger, og i 2001 gikk han helt til topps på velodromen nord i Frankrike.

procycling.no fikk et eksklusivt intervju med 41-åringen fra Lobith på fasjonable Hotel Messeyne i sykkelbyen Kortrijk. Da ba vi ham plukke ut de tre rytterne som står på podiet etter søndagens Paris-Roubaix.

- Åh, det er veldig vanskelig. Tom Boonen er den store favoritten, men rittet kan bli annerledes ettersom Fabian Cancellara ikke er med. Jeg sier ikke det her bare fordi du er norsk, men jeg tror det kan bli to nordmenn på podiet søndag. Thor kommer til å være veldig god, men jeg håper selvsagt at Edvald tar ham i spurten og går helt til topps, sier Knaven til procycling.no.

Sammen med landsmannen Steven De Jongh, utgjør Knaven direktørkorpset som trolig har best kjennskap til brosteinsklassikerne i det internasjonale sykkelmiljøet.

- Det er en annen verden
Før han ble sportsdirektør i Sky syklet Knaven for TVM, Domo-Farm Frites, T-Mobile og Team Milram.

Etter en kort gjesteopptreden som leder i Milram, ble han brakt rett inn i støtteapparatet til det britiske storlaget.

Med unntak av BMC-veteranen George Hincapie, er det få andre som kan matche Knavens erfaring fra det tøffe brosteinsrittet.

- Det kan være et veldig smertefullt ritt, men det kan også være veldig fint. Men du må du ha gode bein og være på riktig sted til riktig tid. Det er veldig stor forskjell på å være en rytter bak i feltet, og helt der framme. Det er en annen verden, forteller han.

Under kan du lese Knavens tanker om Edvald Boasson Hagens utvikling som klassikerrytter, hans manglende rutine og hvordan det er å bli kjørt av lasset under Paris-Roubaix.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

EDVALD: Det stilles forventninger til Edvalds Paris-Roubaix i Team Sky.
EDVALD: Det stilles forventninger til Edvalds Paris-Roubaix i Team Sky.

Knaven om Edvalds utvikling:

- Han fikk et slags gjennombrudd under Flandern rundt. Edvald har hatt problemer i forkant av klassikerne tidligere. Han har mistet Flandern rundt og Paris-Roubaix de siste årene. Derfor var vi også veldig fornøyd med innsatsen hans forrige helg. Vi hadde tro på ham, derfor satte vi også laget foran for å få ham opp igjen etter velten på Paterberg. Uten den velten tror jeg han kunne vært med helt inn sammen med Boonen, Ballan og Pozzato. Han hadde beina og han følte seg bra.

- Edvald har også lagt ned mye arbeid i å bli kjent med løypene og kunne de forskjellige stedsnavnene. Han er veldig motivert for å gjøre det bra i disse rittene, og det inkluderer Paris-Roubaix.

- Passer Flandern-løypa ham enda bedre enn Paris-Roubaix?

- Jeg tror han kan gjøre begge deler. Jeg tror han kan gjøre som Tom Boonen, og få til begge deler. Den nye Flandern-løypa passer ham nok enda bedre. Det er lettere når man får de samme bakkene flere ganger. Finalen i Belgia er også bedre for Edvald, enn den gamle. Han viste også under E3-Harelbeke og Gent-Wevelgem at han er en veldig god klassikerrytter. Han passer veldig godt til disse rittene.

Knaven om rutine i Paris-Roubaix:

- Det kan være viktig, men det er ikke det viktigste. Det er i hovedsak gode bein som gjør at du vinner rittet. Jeg tror også man lærer mye av å mislykkes også.

- Når man kjører rittet for første gang, er man for ivrig. Da bruker man mye energi i områder av løypa hvor det er helt unødvendig. Man tenker at 100 meter til ute i vinden er uproblematisk, men til slutt får man svi for dette. Da klarer man ikke å følge hjulet til ham foran deg.

- Man er nødt til å finne ut av dette selv. Du kan godt tenke at rittet er flatt og at du er god på brostein, men når kreftene er slutt, er alt over. Det er enklere når du ligger på hjulet til noen, men når du blir frakjørt, stopper alt opp. På en vanlig vei vil sykkelen fortsette å trille i 30 kilometer i timen. På brostein er man nødt til å presse på hele veien, hvis ikke står man stille. Jeg opplevde det noen ganger selv og lærte av det.

(Artikkelen fortsetter undet bildet)

KNAVEN: Kjenner veiene fra Compiègne til Roubaix bedre enn de fleste.
KNAVEN: Kjenner veiene fra Compiègne til Roubaix bedre enn de fleste.

Knaven om Edvalds manglende rutine:

- Jeg tror ikke det er en stor ulempe for Edvald nå. Han kjenner løypa ganske godt nå. Han kjørte igjennom den to ganger i forrige. Han har folk som Juan Antonio Flecha, Mathew Hayman og Jérèmy Hunt rundt seg. Vi (Knaven og Steven De Jongh) er også med i bilen. Vi kommer til å fortelle ham at han må spare så mye energi som mulig. Dersom han kjører smart, vil han være der i finalen.

- Og er han først der, vet han hva han skal gjøre. Han er en vinner og er nødt til å følge instinktene sine. Han ser hvem som er best, og på brostein følger man bare den sterkeste rytteren. Når du kommer til den siste harde brosteinsseksjonen i Carrefour de l’Arbe, er det mann mot mann. Der må man bare ligge på hjul, og klarer man ikke det, er man ferdig. Dersom Tom Boonen går til på den siste seksjonen, må man bare følge ham. Det er på det punktet det er viktig at man kjenner løypa også. Man må vite at det kommer et enklere parti etterpå og at man skal svinge til venstre. Når man først mister en hjullengde eller to på brostein, er det nesten umulig å tette luka.

Knaven om å overleve Paris-Roubaix:

- Det meste går greit foran. Man lider og kjenner smerte, men det er enklere enn å være bak. Der er man bare sliten og det føles som et helvete.

- Utfordringen med brostein er at man ikke klarer å holde følge når man går tom for krefter. På vanlige veier kan man klare det, men det går ikke på brosteinen i Paris-Roubaix.

- Selv brøt du aldri i løpet av dine 16 opptredener, var det en miks av flaks og galskap?

- Jeg overlevde nok fordi jeg ikke var gal. Jeg kjørte kanskje litt forsiktig. Jeg veltet en gang og punkterte et sted mellom 5 og 10 ganger i løpet av mine deltakelser. Jeg tror man kan holde seg unna mye trøbbel ved å kjøre fokusert og kjenner løypa godt. Man må vite hvor man skal holde til høyre og hvor man skal holde til venstre. Da kommer man seg lettere igjennom til Roubaix.

- Føler du at du var heldig ettersom du opplevde å vinne i Roubaix, på tross av at du deltok så mange ganger?

- Jeg er en heldig mann som vant Paris-Roubaix, men jeg vant ikke fordi jeg var heldig den dagen. Det var et skikkelig regnværsritt. Folk sier at det var en av de hardeste utgavene av rittet, men slik føltes det ikke for meg ettersom jeg hadde en superdag på sykkelen. Man vinner ikke i Roubaix på grunn av flaks. Man kan kanskje vinne et kermisseritt eller et kriteriumsritt på grunn av flaks, men ikke et så stort ritt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KNAVEN: Krysset målstreken først i 2001.
KNAVEN: Krysset målstreken først i 2001.

Knaven om Edvalds Roubaix-sjanser i fremtiden:

- Hva skjer den dagen Edvald følger Boonen & Co. hele veien inn mot Roubaix?

- Da er Boonen nødt til å prøve å kjøre fra ham, og klarer han ikke det, er de nødt til å sprinte om seieren.

- Han ser jo ut som det ultimate marerittet å ha med seg inn der?

- Ja, det kan jeg godt se for meg. Det samme gjelder Peter Sagan, men Edvald er en bedre temporytter. Begge de to kan både klatre og spurte. Jeg mener Edvald er den aller beste klatreren blant sprinterne. Det er ting vi fremdeles ser på: Hvilken vei skal han gå? Han kan sprinte, han kan kjøre tempo, han kan sprinte i motbakke og er ganske god i fjellene. Han kan gjøre nesten alt.

- Edvald er fortsatt ung og derfor er det viktig at han nå får sin første sesong hvor han er helt frisk og får kjøre alle klassikerne. Han trenger å være på sitt beste i disse ukene, for å se hva han kan få til. I mine øyne er han lagd for klassikerne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere