RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ap Photo / AFP / NTB Scanpix

- Dette kostet TV 2 sju millioner kroner

Sist oppdatert:
Kanalen med reklamefri sending under sprintfinalene.

Etter å ha mottatt drøssevis med reklame-kritikk de første dagene av OL, hadde TV 2 reklamefri under sprintfinalene tirsdag.

Fra kvinnenes første kvartfinale var i gang, til Ola Vigen Hattestad gikk inn til gull snaue to timer senere, tok ikke kanalen en eneste pause.

Millionbeløp
På den tiden gikk de glipp av omtrent sju millioner kroner brutto i reklameinntekter, forteller TV-ekspert i mediebyrået Carat, Morten Wiberg, til Nettavisen.

- Det er et stort beløp på kort sikt, naturligvis, men i lengden er nok dette noe TV 2 helt klart vil tjene på. De har fått mye kritikk de siste dagene, og for å ikke irritere enda flere, retter de seg nok etter hva som har blitt sagt og skrevet, sier Wiberg til Nettavisen.

Det går som kjent svært kort tid fra et finaleheat går i mål, til et nytt starter, og Wiberg er klar på at TV 2s avgjørelse er veloverveid.

- De ønsker selvfølgelig ikke å ødelegge spenningen, og har nok tenkt seg godt om før de kom til denne beslutningen. I forhold til at de skal sende fotball-VM om noen måneder, og helt sikkert ønsker å være med å sende framtidige OL, er det viktig at de viser at de kan justere seg etter tilbakemeldingene som har kommet, fortsetter han.

Også fra annonsør-hold tror Wiberg det har kommet føringer.

- Jeg vil tro at flere annonsører ikke har hatt ønske om å få reklamesnuttene sine plassert når øvelsene pågår, ettersom de vet at mange TV-seere irriterer seg over disse pausene, og ikke vil assosiere seg med dette. Det var jo snakk om at Telenor var i møte med TV 2 for å diskutere når deres reklamefilmer ble vist, sier Wiberg.

TV 2 med ny nettrekord
- Dere viste ingen reklame under under sprinten fra kvartfinaler til finalene var over. Var dette på grunn av kritikken dere har mottatt de siste dagene? spør Nettavisen TV 2.

- Nei, dette har vært vår plan hele tiden, svarer salg- og markedsdirektør i TV 2, Bjørn Gunnar Rosvoll til Nettavisen.

- Ville det ikke ha passet bra med reklame i de små pausene mellom heatene og mellom damene og herrene?

- Nei, vi vurderte det slik at det ville være best å vise alle heatene fra kvartfinalene uten reklame. Det er svært korte pauser mellom heatene og mellom damene og herrene.

- Har dere satt ny rekord på nett i dag?

- Tallene kommer ikke før i morgen, men ja, vi vet at det er skikkelig, skikkelig gode tall. Vi er veldig fornøyde, avslutter Rosvoll.

MER OL-STOFF:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere