RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stian Lysberg Solum (Scanpix)

- Er det umulig, er det lite vi kan gjøre

Sist oppdatert:
Det er ikke Skiforbundets markedsarbeid som truer små grener, mener skipresidenten.

For en måned siden gikk Bård A. Amundsen av som generalsekretær i Norges Skiforbund etter bare ni måneder i jobben.

Avskjeden skyldtes blant annet uenighet om hvordan markedsarbeidet bør drives, og Amundsen er dypt uenig i nedleggelsen av den sentrale markedsavdelingen. Deb ble nedlagt rett i forkant av hans tiltredelse.

- Jeg er redd Norges Skiforbund er i ferd å spare seg til fant, sier Amundsen til Nettavisen onsdag.

Han mener konsekvensen kan bli at flere av de små grenene som er underlagt Skiforbundet vil få store problemer.

Den bekymringen deler også skipresident Sverre K. Seeberg. Likevel er han overbevist om at det var riktig å legge ned markedsavdelingen, og samtidig delegere markedsansvaret til de seks grenene, for et år siden.

Bård A. Amundsen: - Redd de sparer seg til fant
Telemarkskomiteen: - Engestelig for konsekvensene

- Riktig beslutning
- Jeg er elt trygg på at det var en riktig beslutning, ut fra to forhold. For det første var det ikke sånn at man kunne ta sponsorpenger fra langrenn eller hopp og gi til noen av de andre grenene. De som har avtale med et lag, vil ikke akseptere det. For det andre ville ikke utøverne være like velvillige til å stille opp hvis pengene gikk til en annen gren. Selv om vi hadde en sentral markedsavdeling, kunne vi ikke subsidiere de små grenene med midler fra de store, sier Seeberg.

- At freestylekomiteen før dette vedtaket sa fra om at de ikke lenger ville benytte seg av den sentrale markedsavdelingen, og at de heller ikke ville være med på å betale for den, viser at effekten med avdelingen ikke var slik vi ønsket, argumenterer skipresidenten.

Når han samtidig erkjenner at de små grenenes hverdag er blitt vanskeligere, viser han til bortfallet av inntekter fra spilleautomater som den viktigste årsaken.

- Næringslivet bestemmer
- På det meste hadde Skiforbundet 75 millioner i inntekter fra dette. Gudskjelov klarte vi totalt å spare 150 millioner, men 30-40 millioner gikk årlig direkte til drift. At disse midlene er borte, er dramatisk for de små idrettene. Og ikke bare for de små grenene i Skiforbundet. Dette er en utfordring for hele Idretts-Norge, og det må komme en debatt om hvordan toppidretten skal finansieres i Norge, sier Seeberg.

Dermed er han over på en debatt også Toppidrettssjef Jarle Aambø har reist, om hvorvidt det offentlige bør gå inn å betale en større del av kaka.

Aambø: - Nå må det skje noe

- Slik det er nå, er det næringslivet som bestemmer hvilke idretter som har livets rett. Og de sier at det er viktigere med 2. divisjonsfotball, der spillerne knapt er idrettsutøvere, er mer interessant enn små skigrener og små sommeridretter. De store idrettene tar en stadig større den al potten, poengterer Seeberg.

Tema i åpningstalen
- Men bør ikke Skiforbundet ta ansvar for alle sine grener?

- Vi må gjøre det vi kan for å sørge for at mindre grener får inntekter. Men er det umulig, er det lite vi kan gjøre. Stortinget kan ikke vedta silda tilbake til Lofoten.

- Hvis man ikke får på plass annen finansiering av toppidretten enn sponsorpenger, må vi nok etter hvert spørre oss om hvor mange idretter en nasjon som Norge skal ha ambisjon om å ta medalje i, sier Sverre K Seeberg til Nettavisen, samtidig som han avslører at dette blir et tema i hans åpningstale til Skitinget på Voss lørdag.

PS. Seeberg ble i helgen valgt til visepresident i Det internasjonale skiforbundet (FIS).

Sjekk siste vintersportsnytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere