RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AFP/Scanpix)

- Et offer for systemet

Sist oppdatert:
Europcar-sjefen gikk glipp av lisensen - støtter likevel systemet.

UCI er i full gang med å utrede hvilke lag som får WorldTour-lisens foran kommende sesong.

Listen skal være klar den 10. desember, men dersom papirarbeidet går i orden hos GreenEDGE og RadioShack-Nissan, vet man allerede at franske Europcar er blant lagene som faller utenfor det gode selskap.

Det skjer på tross av at Thomas Voeckler ble nummer fire i Tour de France og kjørte med den gule ledertrøyen, og at lagkompis Pierre Rolland vant den hvite.

Tre kunne jodle
FDJ, Ag2r-La Mondiale og Euskaltel-Euskadi kunne jodle etter mandagens avgjørelse, mens Europcar blir stående på prokontinivå også neste sesong.

Les også: Europcar ikke med i WorldTouren

Manager Jean-René Bernadeau er diplomatisk når han vurderer avslaget fra det internasjonale sykkelforbundet.

- Vi har nettopp avsluttet en stor sesong, men vi lider under poengsystemet, påpeker Bernadeau.

Ingen poeng for ungdomstrøyen
Europcar mistet WT-plassen til fordel for RadioShack og Team Sky i 2010. Herjingene i Tour de France er ikke like innbringende for et prokontilag, som det er for et lag på sykkelsportens øverste nivå.

Les også: Foreløpig ja til Saxo Bank

Dernest gir et heller ingen poengmessig bonus å stikke av med ungdomstrøyen i et stort etapperitt, kan franskmannen fortelle:

- Man bør merke seg at den hvite ungdomstrøyen ikke gir poeng i det hele tatt. Men det vi gjorde var å skape mye engasjement og gi folket glede, men det gir ikke de samme utslagene i poengsystemet.

- Det er et globalt hierarki, og vi respekterer det, skynder han seg å legge til.

Store høydepunkter
Et annet moment han godt kunne ha nevnt, er at Europcar i 2011 igjen ga det franske folket troen på at en av deres egne kan vinne Tour de France.

Både Voecklers ti dager i gul trøye, og Rollands fantastiske etappeseier på l’Alpe d’Huez vil bli husket blant de største høydepunktene fra det franske etapperittet denne sommeren.

Slike resultater vil uansett gjøre det enklere å motta invitasjoner foran neste års ritt. Det er nemlig et gode som gjør at de beste prokontinentale lagene likevel finner veien til startstreken.

- Jeg synes vi har klart oss meget bra i rittene vi mottok wild cards fra i år. Spesielt gjelder det Paris-Nice, Critérium du Dauphiné og Tour de France, avslutter Bernadeau.

Hva synes du om at FDJ, Ag2r og Euskadi får WT-lisens - men ikke Europcar? Kom med ditt innspill i kommentarfeltet under!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere