RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BRUKT I TRE ÅR: Norges Idrettsforbunds bruk av First House går lenger tilbake i tid enn hva som tidligere har vært kjent. PR-byrået ble brukt i 2011.
BRUKT I TRE ÅR: Norges Idrettsforbunds bruk av First House går lenger tilbake i tid enn hva som tidligere har vært kjent. PR-byrået ble brukt i 2011. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

- Har brukt First House i tre år

Norges Idrettsforbunds har brukt PR-byrået lengre enn først antatt.

Norges Idrettsforbunds bruk av First House går lenger tilbake i tid enn hva som tidligere har vært kjent. PR-byrået ble brukt i 2011.

VG skriver at First House skal ha bistått NIF med både kronikkskriving og strategiarbeid. Et av målene skal ha vært å påvirke Arbeiderpartiets landsmøte i 2011 til å endre «tippenøkkelen». Den bestemmer hvor stor andel idretten skal få av tippemidlene.

Ifølge avisen skal PR-byrået også ha blitt engasjert senere på året og i 2012. Bruken beskrives av VGs kilder som omfattende. First House har også jobbet med Oslos OL-strategi samt generell medierådgivning de siste årene.

Idrettsforbundet vil ikke fortelle hvor lenge samarbeidet har vart.

- Når det gjelder NIFs arbeid inn mot Arbeiderpartiets landsmøte i 2011, så startet dette med et enstemmig vedtak på NIFs ledermøte i 2010 som vedtok å arbeide for en endring av tippenøkkelen. Dette ble fanget opp som en god sak av flere av Arbeiderpartiets fylkeslag. NIFs innsats opp mot landsmøtet ble drevet fram av NIF selv, skriver assisterende generalsekretær Øystein Dale i en epost til VG.

Tidligere har NIF nektet å uttale seg om hvor mye penger forbundet har brukt på First House, men Børre Rognlien har sagt at han vil opplyse særforbund og idrettskretser om bruken av konsulentselskap under et møte onsdag.

NIF har 2,1 millioner medlemskap, men er ikke underlagt offentlighetsloven. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere