RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

- Har ikke sett slike etapper i giroen før

Sist oppdatert:
Carlos Sastre spår et langt, hardt og spektakulært Giro d'Italia.

Spilimbergo-Grossglockner og Lienz-Monte Zoncolan.

De 229 rytterne som stiller på startstreken foran årets Giro d’Italia bør både glede og grue seg til datoene 20.-22. mai.

Da skal utøverne nemlig få teste seg i noen av de tøffeste giroetappene som er blitt kjørt noensinne. Carlos Sastre og hans Geox-TMC benyttet påsken klokt, da de tok turen til Italia og Østerrike for å gjøre seg kjent med disse partiene.

Den 13.-etappen starter ved foten av Dolomittene. Den 13,6 kilometer lange stigningen opp mot Grossglockner starter kanskje forsiktig, men de siste to kilometerne holder voksne 10,7 prosent i snitt. Man finner kanskje noe trøst i at etappen bare er 159 kilometer lang?

Mektige Zoncolan venter
Dagen etter blir slett ingen hvilepute. Etappe nummer 14 ender nemlig på toppen av mektige Monte Zoncolan.

Du husker kanskje fjellet der Cadel Evans måtte slippe Ivan Basso ut av syne under fjorårets versjon. På veien dit skal rytterne også over Monte Croce Comelico, Passo Di Sant’Antonio, Passo Delle Mauria og Monte Crostis.

Totalt er den brutale etappen 210 kilometer lang. Det bør være nok til å skremme vannet av de fleste.

- Jeg vet ikke hvor mange år jeg har konkurrert profesjonelt, men jeg tror aldri jeg har sett slike lange, harde og spektakulære etapper som vil blir utfordret i den 20. og 21. mai, sier Carlos Sastre til marca.com etter å ha gjennomkjørt deler av ruten.

- En grufull opplevelse
Sastre har kjørt Tour de France 10 ganger, Vuelta a España 8 ganger og Giro d’Italia 5 ganger. Så fyren vet meget godt hva han snakker om.

Geox-TMC-laget prøvekjørte noen av de førti (!) større klatrepartiene rytterne skal over forrige helg. Blant annet testet de ut traseen i Dolomittene, mellom Veneto, Friuli og Trentino.

- Vi merket fort hvor hard og episk den kommende giroutgaven kommer til å bli, kommenterte Sastre.

Han mener det siste fjellet før Zoncolan – Crostis – blir en hard nøtt å knekk for rytterne:

- Alle vet hvor hard Zoncolan er, men jeg tror Crostis også blir en grufull opplevelse. For meg er dette en helt ny klatring, og jeg er glad for at jeg fikk kjørt den før årets Giro. Den er ekstremt utfordrende, men den reelle testen vil være nedfarten med en bratt, teknisk utforkjøring på en smal vei med ødelagt asfalt. Her er man nødt til å være forsiktig. Det kommer til å bli vanskelig å få i seg nok mat, drikke og hente seg inn igjen her før man skal angripe Zoncolan, spår han.

Ingen hvile i sikte
Dagen etter Zoncolan-ankomsten bærer det av sted igjen. Denne dagen skal rytterne over fem nye topper, inkludert Passo Giau som ruver 2236 meter over havet.

Etappen avsluttes med en 6,2 kilometer lang klatring opp mot Gardeccia i Val di Fassa. Den gjennomsnittlige stigningsprosenten er på 10 prosent, men både starten av slutten av kraftanstrengelsen innebærer 16 prosents stigning. Etappen er hele 230 kilometer lang.

Sastre og hans lagkamerater kjørte 80 kilometer av denne etappen, blant annet for å sjekke ut Giau- og Fedaia-passene og ankomsten oppover Gardeccia.

- Giau og Fedaia er to viktige klatringer, som fortjener all mulig respekt. Giau er spesielt hard mot slutten, mens Fedaia har et parti midt i hvor partiene fremstår som endeløse. Jeg kjente heller ikke til Gardeccia-klatringen fra før. Den har noen utrolig utfordrende partier og man er nødt til å ha i bakhodet at man møter denne veggen etter mer enn 200 kilometer på sykkelen.

Etter denne klatresterke trippelen, venter det endelig en hviledag for rytterne. Men på dette punktet i rittet gjenstår det fremdeles seks etapper, derav tre klatreetapper, en flat etappe, en bakketempo og en vanlig tempoetappe for de tapre rytterne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere