RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(AP/Scanpix)

- I fjor var det bare seigpining

Sist oppdatert:
Mads Kaggestad hyller en mykere utgave av Giro d’Italia.

Det var ikke akkurat noe «surprise party» RCS Sport hadde innkalt til søndag. Ruten var allerede lekket via arrangørens egen hjemmeside, og både starten i Danmark og monsteretappen oppover Passo Stelvio var allment kjent.

Selvsagt blir det tøft, men ikke så tøft som da Alberto Contador pulveriserte konkurrentene sine denne sesongen.

- Giroen er et tøft ritt. Det er nødt til å være det. Det er en del av arvestoffet vårt, uttalte Michele Acquarone i RCS Sport til Cycling Weekly i forbindelse med presentasjonen.

- Men vi er også nødt til å være mer balanserte. Det innebærer blant annet at rytterne må få hente seg inn igjen under enklere etapper underveis.

Positiv mottakelse
Dømmer man ut ifra reaksjonene til både ryttere, sportsdirektører og sykkeleksperter, har arrangørene gjort fornuftige valg i forhold til å meisle ut traseen for 2012.

- Med denne ruten ser jeg både en vakker og utfordrende giro. Den inneholder mange klatringer som er fordelt utover rittets tre uker. Duran, Giau, Manghen, Alpe di Pampeano, Motiroilo og Stelvio er klatringer jeg ikke kjenner så godt til, men som jeg vet vil være spektakulære og utmattende. Som vanlig vil det bli disse fjellene som avgjør dette rittet, mener Alberto Contador.

Les også: Slik blir Giro d'Italia 2012

2011-vinneren har allerede bestemt seg for ikke å forsvare tittelen i neste års ritt. I stedet kommer han til å gjøre alt for å motstå Johan Bruyneel og Schleck-brødrenes angrep på Tour de France-tronen i juli.

Contador velger bort giroen
På tross av Contadors prioritering, mener Mads Kaggestad arrangøren har tatt riktige valg i forhold til å lokke de aller største stjernene til startstreken i Herning den 5. mai.

- Jeg tror arrangøren var tvunget til å gjøre neste års løype lettere enn i år. Hvis ikke hadde nok de beste rytterne holdt seg unna rittet. Treukersrittene har blitt hardere og hardere de siste årene, men nå tror jeg de måtte lage løypen mer overkommelig for å fremstå som seriøse.

- Contador var for eksempel sliten resten av året etter å ha vunnet giroen. Det var ikke mange av de som kjørte giroen først, som var gode i touren. Det er det eneste fornuftige og det virker som om arrangøren har fått med seg uttalelsene fra syklistene, sier Johan Kaggestad til procycling.no.

Måtte fjerne utforkjøring
Denne sesongen var en rekke av rytterne svært kritiske til det de mente var en altfor tøff løypetrasé.

Det hadde også sammenheng med dødsulykken på rittets tredje dag. Da var Wouter Weylandt maksimalt uheldig da pedalen hans kom borti en lav mur i den siste utforkjøringen nedover mot målgang i Rapallo. Leopard-rytteren mistet kontrollen på sykkelen, kjørte rett inn i fjellveggen og døde av skadene.

Rytterne ble selvsagt sterkt preget av tragedien, og flere var sterkt kritiske til arrangørens ønske om å ta seg ned den langt farligere Monte Crostis under den 14. etappen.

- Vi har sett bilder av dette, og det ser ikke noe artig ut. Det er flere hundre meter nedover fjellsiden, og det finnes ikke sperringer av noe slag. Veien kommer også til å presse rytterne ut mot kanten. Det er farlig nok å sykle allerede. Det er ikke bare en eller to, men et titall ryttere som kan havne utenfor traseen. Arrangørene jobber konstant med å gjøre giroen så hard og ekstrem som mulig, men dette er for ekstremt, uttalte Alex Rasmussen i HTC-Highroad i forkant av etappen.

Til slutt valgte RCS Sport å fjerne hele utforkjøringen. Angelo Zomegnan - som var mannen mye av kritikken ble rettet mot - ble også erstattet av Acquarone som rittdirektør av RCS Sport.

Kaggestad: - Det er dumt
Kritikken mot årets løypevalg, blir nok mest av den praktiske sorten. Blant annet dukker den første hviledagen opp på rittets fjerde dag.

Logisk nok, ettersom rytterne skal fraktes fra Horens til Verona, men åpenbart tidlig i et treukersritt.

- Det er dumt, og helt klart for tidlig. Da har ikke rytterne rukket å bli skikkelig slitne ennå. Det er best å sykle i en uke før hviledagen kommer, men det kan også være en av grunnene til at de to første ukene ikke er hardere enn de er.

- Tror du vi får en morsommere giro neste år selv om det ikke er like mange kjente fjell med som det var i år?

- Ja, det tror jeg. Personlig snytes jeg ikke giroen var så kjempemoro i år. De harde etappene ble veldig fort satt. Ved å kutte ut et fjell og fjerne noen kilometere, får de mer humane etapper. I fjor (2010-utgaven, vår anm.) var det seigpining, nærmest sykling i sakte film. Vi må huske på at det ikke bare er løypen, men også rytterne som lager rittet. Jeg synes det hele er til det bedre, mener sykkeleksperten.

Gikk glipp av høyderekord
RCS Sport ønsket også å sette ny høyderekord, ved å legge målgangen til Stelvio-etappen 2832 meter over havet.

Arrangøren hadde opprinnelig en tanke om å avslutte etappen med en 500 meter langt, uasfaltert veistrekke på toppet av fjellet, men slik blir det ikke.

Cima Coppi (rittets høyeste punkt) blir på samme sted som i 2005, i 2758 meters høyde.

Etappen er også lagt på rittets nest siste dag, og skal ta rytterne 218 kilometer mellom Val di Sole og opp til Passo dello Stelvio. Dersom ting blir som arrangøren ønsker seg, kan rittets avgjørelse meget vel falle på denne etappen.

PS! Det er allerede klart at Alberto Contador, Fränk og Andy Schleck, Jurgen Van den Broeck, Vincenzo Nibali og Michele Scarponi ikke deltar i neste års Giro d'Italia.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere