RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Even Emberland (www.procycling.no)

- Jeg våger knapt å tro på det

Sist oppdatert:
Norsk veteran jubler over historisk opptur for damesykling.

Søndag skrev theguardian.com at Tour of Britain i 2014 skal ha like prispenger for damer og herrer.

Det er en milepæl for de som har kjempet for damesyklisters rettigheter.

- Utrolig flott at noen endelig våger
Blant kvinnene er det svært få utøvere som tjener store penger på syklingen.

Hos herrene er historien en helt annen, og stjerner som Bradley Wiggins, Peter Sagan og Mark Cavendish tjener alle titalls millioner i løpet av én sesong.

- Det er utrolig flott at noen endelig våger å gå i bresjen for like premiepenger for herrer og damer. Jeg våger knapt å tro på det, sier Tone Hatteland Lima til procycling.no mandag.

Interessen eksploderte med OL i London
Hatteland Lima er veteranen på det norske profflaget Hitec Products. Hun har som den eneste rytteren på laget vært med siden oppstarten i 2008.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Damesykling var før OL i London i 2012 ikke stort i Storbritannia, selv om britene er en verdensstormakt i sykkelsporten med sine fantastiske resultater i banesykling og Sky ProCycling i herresirkuset.

- De olympiske lekene gjorde utslaget i England. Lizzie Armisteads sølvmedalje var superpopulær og åpnet dørene i Storbritannia. Det gjorde at folk virkelig fikk opp øynene for damesykling også der, forklarer Hatteland Lima.

- Målgang i de samme byene som herrene
The Guardian skriver at Tour of Britain for damer sannsynligvis vil arrangeres i mai neste år.

- Damene skal ha etappeavslutninger i de samme byene som herrenes ritt ender i, og de skal få de samme prispengene som Wiggins og Cavendish får for seirer, sier rittdirektør Guy Elliott til den britiske avisa.

Nyter å sykle mot samme målstrek som herrene
Den norske Hitec Products-veteranen forteller at hun og lagvenninnene gleder seg over at enda et dameritt skal gå parallelt med et herreritt.

- Rittene vi kjører på samme dag og med omtrent samme løype som herrene er de største for oss. Da er det en helt vanvittig stemning. Det er en spesiell opplevelse og ordentlig stas, smiler Hatteland Lima.

Klassikerne Flandern rundt og Flèche Wallonne er to eksempler på ritt damene kjører parallelt med herrene. Under ser du høydepunkter fra begge vårklassikerne for damene.

(Artikkelen fortsetter under videoen)

Damesykling er i vinden for tiden. I juli signerte og sendte Marianne Vos, Emma Pooley, Kathryn Bertine og Chrissie Wellington et brev til Tour de France-arrangøren hvor de krever å sykle Tour de France.

Håper på klimaanlegg i «lagbussen»
De satte også i gang en underskriftskampanje, og mandag har drøyt 88.000 mennesker støttet brevet og ønsker å se kvinnene sykle verdens største sykkelritt.

Les også: Kravet om Tour de France for kvinner vokser

- Vi merker at det er litt mer blest om damesykling nå enn tidligere. Forhåpentligvis kan det gagne oss slik at vi får litt mer sponsorpenger. Da vil det bli enklere å reise Europa rundt. I dag kjører vi til startbyen uansett hvor i Europa vi skal sykle ritt, sier den norske veteranen.

- Det er enorme forskjeller på utstyret til et kvinne- og herrelag. Vi humper nedover Europa i en Volkswagen Transit fra 90-tallet uten klimaanlegg. Det hadde vært stas om denne publisiteten og oppmerksomheten gjør at vi etter hvert får aircondition i bilen vår, spøker Hatteland Lima.

Med like prispenger for kvinner og herrer i Tour of Britain er det ikke tvil om at damesyklingens posisjon og status har tatt et nytt steg framover.

- Dette blir verdens eneste sykkelritt hvor damene ikke er nest best, sier rittdirektør Elliott.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere