RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

- Jeg visste det ville skape kaos

Sist oppdatert:
Kurt Asle Arvesen la mesterplanen som sikret Edvald-triumf.

BERGEN/OSLO (procycling.no): Joker Merida stilte opp med 13 ryttere, Øster Hus åtte, Plussbank BMC sju og OneCo-Mesterhus ti.

Til tross for det massive overtallet ble alle lurt av de to proffene på Team Sky, Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug.

Riktignok var hjelpen de fikk fra Lillehammer over all forventning, men likevel var det enkelt for tilskuerne å se klasseforskjellen mellom proffene og kontinentallagene.

- Vi hadde en god prat kvelden før rittet, og flere gode ideer ble drøftet. Vi visste at begge var i kjempeform og ville tåle en tøff start best, forteller Kurt Asle Arvesen til procycling.no dagen etter den overlegne NM-triumfen.

Små grupper i front
Og kanskje var det nettopp det at Arvesen har tatt steget ned fra sykkelsetet og inn i følgebilen som gjorde utslaget. Den slue taktikeren, med tre NM-gull på samvittigheten, var allerede på pressekonferansen dagen før rittet klar på at det var uaktuelt å la en stor gruppe gå av gårde.

Les også:Nekter å trekke på konkurrentene

Som sagt, så gjort. En haug med ryttere angrep de første rundene uten at det dannet seg noe mer enn et solobrudd fra Niklas Åkvik. Da han ble kjørt inn gikk Johan Fredrik Ziesler og Bjørn Tore Hoem kontra. Det siste store norske kontinentallaget, Joker Merida, kom aldri lenger frem enn på mellomdistanse.

- Vi visste at det ville skape litt kaos om vi gikk med på støtingen i starten. Til slutt kom det seg noen få sterke ryttere av gårde, akkurat slik vi ønsket. Jeg satt og koste meg i følgebilen, smiler Arvesen.

Med rittet «satt» kunne Team Sky begynne å bruke opp hjelperytterne i Lillehammer. En etter en ofret de seg hundre prosent for den lokale helten. Da de var ferdigkjørt var Joker-rytterne kjørt inn og drajobben falt på deres skuldre.

Savner samarbeid på tvers av lag
Med tre runder igjen begynte støtingen på ny, denne gangen var det de sterkeste som satt opp farten, og da ble nivåforskjellen tydelig. Arvesens mesterplan var gjennomført til tre ganger 20 i stil.

- Kurt Asle styrte skuta og han er en vanvittig dyktig taktiker. Han har vist i NM før at han vet hva som må gjøres for å gå til topps, skryter Atle Kvålsvoll.

Sportsdirektørene i kontinentallagene innser at rittutviklingen spilte rett inn i proffenes hender.

- Jeg hadde ønsket meg et enda større brudd. Men når andre lag ikke sender med noen og Joker Merida havnet på mollomdistanse, ble det litt sånn om og men en periode. Jeg hadde ønsket at de to guttene i Sky måtte bruke opp Lillehammer-rytterne enda tidligere, sa Morten Hegreberg i Øster Hus-Ridley.

- Skal kontinentallagene ha en sjanse må det støtes to og to eller tre og tre sammen fra de største lagene. Nå blir det litt krigingen lagene imellom, noe disse proffene spiller på, mener Atle Kvålsvoll i Plussbank BMC.

Når det ikke skjedde endte det som det måtte. Proffene viste hvorfor nettopp de er proffe, og da det ble ringt for en runde igjen, satt Lars Petter Nordhaug og Edvald Boasson Hagen alene igjen i front.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Utklassingen var et faktum, og æresrunden ble av det hyggelige slaget for lagkameratene.

- Det var litt i overkant. Jeg hadde ikke trodd det skulle gå så bra på forhånd. At de klarer det i en løype som den vi kjørte på søndag er veldig imponerende, mener Arvesen.

«Amatørenes tid er over»
Etter søndagens oppvisning er det derfor naturlig å spørre seg om det er slutt på tiden hvor kontinentalrytterne med jevne mellomrom slår kloa i mesterskapstrøyen. Sist gang det skjedde var i 2007, den gang Alexander Kristoff kjørte for Maxbo Bianchi.

- Ja, det tror jeg. Jeg tipper proffene kommer til å slåss seg imellom om den for det meste, sier Kvålsvoll.

Arvesen er delvis enig.

- Vi vet at våre gutter er på et annet nivå enn de hjemlige rytterne, men hadde det vært en flatere løype ville taktikken og overtallet vært mer avgjørende.

Neste forsøk for kontinentalrytterne er i Grimstad neste år. Da er det nok en BMC-rytteren som gjerne ser at rekken med proffseirer forlenges.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere