RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: NTB Scanpix

- Kan øke verdien til fem millioner

- Han er ny på stjernehimmelen, sier sponsorekspert.
Sist oppdatert:

Norge toppet seierslistene i Tour de Ski i helgen - med Therese Johaug (25) og Martin Johnsrud Sundby (29).

Les også: Johaug: - Jeg er så glad at jeg ikke har ord
Les også: Johnsrud Sundby: - En fantastisk følelse helt innerst i sjelen

Sponsorekspert Jacob Lund sier at helgens utklassing var et «gjennombrudd» for Johnsrud Sundby:

- Gjennombrudd
- For Martin var dette et gjennombrudd. Han fremstår som sympatisk, med bena på jorden, empatisk, stødig og skikkelig, sier Jacob Lund til Nettavisen NA24.

- Hvor raskt vil han merke økt inntjening som følge av bragden?

- Sponsorene vil se ting over tid, de sitter ofte på gjerdet og vurderer resultater og typer over tid, forklarer Lund - som har viet seg til sponsing i 20 år.

- Så ulik Northug som det går an å bli
For Johnsrud Sundby gjelder det nå å prestere i OL i Sotsji i Russland: 7. til 23. februar

- Forutsatt at han går og gjør det bra i OL, hvilket jeg tror han vil, kan han øke verdien av sponsoravtalene sine fra dagens 1-1,5 millioner til 4-5 millioner kroner, sier Jacob Lund.

Han beskriver 29-åringen fra Røa som diametralt motsatt av Petter Northug, som endte på 4. plass i Val di Fiemme:

- Det kan være vi ser et etappeskifte nå: Johnsrud Sundby er ny på stjernehimmelen og en motvekt til Northug. De er så forskjellige som det går an å bli. Martin er en helt annen vinnertype, og jeg tror næringslivet setter pris på ham. Han gjorde en svært god figur i helgen, fremhever Lund.

Les også: - OL er hovedmålet

- Må levere
- Måten han fremsto på, var veldig fin, Det liker næringslivet – det har med å oppfylle leveransene, for å si det slik.

Lund forklarerer at de fleste sponsoravtaler med private aktører går fra et OL til et annet.

- Det er et ideelt utgangspunkt for Johnsrud Sundby.

- Øke med 20 prosent
Når det gjelder imponerende Therese Johaug, sier Lund:

- Therese har mange private aktører på banen etter VM-triumfen i 2013. Men hun har ikke ferdigstilt alle sine avtaler, det tar tid, og sponsorene vil se an resultatene over tid. Jeg tror hun kan øke sin inntjening med 10-20 prosent fra dagens utgangspunkt. Det samme gjelder for Marit Bjørgen, avslutter Jacob Lund.

Bjørgen måtte avbryte årets Tour de Ski fordi hun ble slått ut av et virus.

Jacob Lund var sponsorsjef i DNB-konsernet fra 1992 til 2012. Lund driver nå eget consultingselskap innen sponsorrådgiving, marketing og merkevarebygging mellom næringsliv, idrett, kultur og sponsing av humanitære organisasjoner.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere