RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Marcel Kittel (Skil-Shimano), Oscar Freire (Rabobank) og Peter Sagan (Liquigas)
Marcel Kittel (Skil-Shimano), Oscar Freire (Rabobank) og Peter Sagan (Liquigas) Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

- Kittel kan utfordre Cavendish

Sist oppdatert:
Sportsdirektør tror det blir avgjørende i kampen om en invitasjon til Tour de France.

Project 1t4i går en spennende sesong i møte.

Laget, som er mest kjent som Skil-Shimano, vil i løpet av våren avsløre sin nye hovedsponsor. Avtalen har sørget for at laget, hvor Fredrik Wilmann kjørte i 2010, har kunnet forsterke kraftig.

Inn har store talenter som John Degenkolb, Patrick Gretsch og Ramon Sinkeldam (fjorårets vinner av U23-utgaven av Paris-Roubaix) kommet.

I tillegg til forsterkningene har laget beholdt sin store stjerne, fjorårskometen Marcel Kittel.

Må slåss for invitasjoner
Med andre ord er det mye som går Project 1t4is vei for tiden. Men det er ikke kun medvind for det nederlandske laget. De kom nemlig akkurat utenfor topp 20 på UCIs sportslige kvalifisering i fjor, og mistet dermed muligheten til å bli et World Tour lag.

Det vil si at de er helt avhengig av invitasjoner (såkalte wild cards) fra arrangørene for å få lov til å være med i de største rittene. Og det er selvsagt et ritt som er viktigere enn alle andre, Tour de France.

Kampen om invitasjonene til det franske storrittet vil bli knalltøff, men laget tror de har jokeren som kan sørge for at de når opp.

- Kittel vil garantert bli en rival for Cavendish neste år. Det er helt sikkert noe arrangøren tar med i beregningen, sier lagets sportsdirektør Iwan Spekenbrink til De Telegraaf, ifølge Velonation.

Sportsdirektøren kan ha et poeng, for det var svært få som klarte å hamle opp med Kittel i massespurtene i fjor. Tyskeren viste også at han duger i de største rittene da han vant en etappe i Vuelta a España.

Fortsatt fransk sjåvenisme?
Mark Cavendish har på sin side vært minst like suveren de siste sesongene, og med 20 etappeseirer fordelt på fire Tour de France-deltakelser, sier det seg selv at briten har vært dominerende. Kanskje så dominant at arrangøren vil gjøre alt i sin makt for å vinne tilbake spenningen i massespurtene?

Men det er ikke bare Marcel Kittel som gjør at veien til Tour de France virker kortere i år enn i fjor.

I fjor kjørte nemlig FDJ-BigMat så sterkt at de kom rett inn i World Touren i år. Tatt i betraktning at det kun var franske lag som fikk wildcards til touren i fjor, kan det vise seg helt avgjørende for Project 1t4i at det franske laget er forhåndskvalifisert i år.

Men det er for all del fortsatt tøff konkurranse om plassene.

Bedre enn Cofidis og Saur Sojasun
Spesielt vil Europcar, laget med Pierre Rolland og Thomas Voeckler i stallen, stille sterkt. Skulle ikke det franske laget med de grønne draktene få plass i touren ville det nok bli opprør i Frankrike.

Cofidis og Saur Sojasun var to lag som, i motsetning til Project 1t4i, fikk wild cards til fjorårets tour. Spekenbrink tror laget hans står godt rustet til å hamle opp med de to franske lagene denne gangen.

- Vi var bare fire poeng unna en World Tour-lisens, noe som bør sørge for at vi er sikret deltakelse i alle de store rittene. Sportslig sett slo vi for eksempel Cofidis og Saur Sojasun.

- Vi vil legge opp det foreløpige programmet under antakelsen om at det er en god sjanse for at vi kommer til å kjøre touren, avslutter sportsdirektøren.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere