RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Mange Sky-ryttere vil kjøre i Norge

Sist oppdatert:
Edvald Boasson Hagen lengter selv etter å kjøre ritt på hjemmebane.

Det siste vi så av Edvald Boasson Hagen under et norsk etapperitt, var et supertalent i full utblomstring under Ringerike Grand Prix i 2007.

Med proffkontrakten med T-Mobile i baklomma, vant den da 20-årige rytteren fire av fem etapper i det norske UCI-rittet. Lysluggen fra Rudsbygd rasket også med seg ungdomstrøya, lagkonkurransen og satte ny poengrekord.

Dersom alt går etter planen, kan vi få oppleve Boasson Hagen på nært hold igjen. Det forutsetter i så fall at Glava Tour of Norway blir en dundrende suksess og overbeviser de høye herrene innenfor sykkelsportens maktsenter, UCI (det internasjonale sykkelforbundet).

Utover det må man selvsagt bli enige med Team Sky om formalitetene, men 24-åringen er ikke vond å be selv – og tror ikke lagkameratene vil grine på nesen heller.

- Jeg tror det er mange ryttere i Team Sky gjerne hadde dukket opp for å kjøre ritt i Norge. Jeg har i hvert fall inntrykk av at mange av dem synes Norge er helt spesielt, og de har veldig lyst til å se hvordan det ser ut. Det er i hvert fall det de gir inntrykk av overfor meg, sier Boasson Hagen med et smil.

Åpner opp for storlag
Det er selvsagt en lang vei dit, men intensjonen er like fullt å heve rittet fra 2.2 til 2.1-kategori på den internasjonale sykkelkalenderen.

Statushevingen vil gi de samme rettighetene som et 1.1-ritt, og man vil kunne fylle opp halve feltet med World Tour-lag, og fyllet opp plassene med landslag, kontinentallag og prokontinentale lag.

- Dersom man får det inn på kalenderen og gjennomfører et godt løp i år, bør det absolutt være mulig, forteller Boasson Hagen.

- Kan du garantere at du da kjører rittet for Team Sky neste år?

- Jeg kan nok ikke gi noen garantier der, men det hjelper sikkert å lokke med gode hoteller og et godt arrangement. Da er det i hvert fall mulig. Og dersom ryktene går om at er et velfungerende ritt, vokser det seg sikkert større og større med årene. Det kan være vanskelig å få inn alle de største lagene i WorldTouren med en gang, tror Boasson Hagen.

Gigantprosjektet Sky
Selv har han flyttet seg fra T-Mobile, via arvtakeren HTC-Columbia og tjener altså til livets opphold i Team Sky.

Ingen av lagene kan sies å være beskjedne i satsingen sin. HTC-laget har superstjernen Mark Cavendish på laget og har vært det mestvinnende laget innenfor sporten de siste årene.

Sky er britenes flaggskip for å løfte britisk landeveissykling på tilsvarende måte som den tidligere kolonimakten revolusjonerte banesyklingen på. I tillegg tar satsingen sikte på både OL i London neste sommer, og på å heve kårene for alle nivåer av sykkelsporten på De britiske øyer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GIGANTISK: Som navnet indikerer er det TV-konsernet British Sky Broadcasting som sponser Team Sky. Med på laget er også staten og paraplyorganisasjonen British Cycling.
GIGANTISK: Som navnet indikerer er det TV-konsernet British Sky Broadcasting som sponser Team Sky. Med på laget er også staten og paraplyorganisasjonen British Cycling.

Det er kort fortalt et gigantisk prosjekt, man er villige til å øse mange, mange millioner pund inn i.

- Det er et digert prosjekt de har startet opp rundt Team Sky, ja. Det gir meg også innblikk i hvor mye det er som skal falle på plass for å få til noe av så store dimensjoner. Prosjektet er ikke lite i HTC heller. Det er mye mer enn en god idé som skal til for å makte et slikt prosjekt, påpeker han.

- Trenger utrolig mange penger
Det gir oss en naturlig overgang til spørsmål om det i det hele tatt er mulig å stable en norsk proffsatsing på bena i løpet av den neste tiårsperioden.

Boasson Hagen stiller seg tvilende til det.

- I fremtiden en gang er det kanskje mulig. Om noen år kan det i hvert fall være et prokontinental-mannskap på gang. Men et World Tour-lag? Da trenger man utrolig mange penger og å sette sammen et velfungerende støtteapparat rundt laget. Jeg tror det er vanskelig å få til nå.

- Så det blir etter din aktive karriere i så fall?

- Det er heldigvis ikke jeg som sitter på pengeboka. Jeg vet at muligheter kan åpne seg dersom sponsorene virkelig bestemmer seg for å satse, men akkurat nå har ikke Norge det støtteapparatet som skal til for å lede et slikt prosjekt. Jeg tror vi er avhengig av folk fra andre nasjoner for å starte det opp. Vi har ikke nok konkurranse eller nok folk. Men det viktigste av alt er å finne noen som vil være med å finansiere prosjektet, svarer han.

- De pleier jo å slå meg
Som sykkelproff har Boasson Hagen et strabasiøst reiseprogram å forholde seg til hver sesong. Han har likevel valgt å holde seg boende i Norge, og tilbringer store deler av høsten og vinteren sammen med treningskompisene Lars Petter Nordhaug og Kurt Asle Arvesen.

Den ene konkurransen han likevel får med seg i året i hjemlandet, er Norgesmesterskapet. Selv om det er bare dette ene rittet i år, har den sympatiske gudbrandsdølen fått med seg at det spirer i norsk sykkelsport for tiden.

- Når du møter ryttere som ligger og vaker i skillet mellom norsk toppnivå og en mulig profftilværelse: Hvor gode synes du egentlig de er?

- Siden det bare er dette ene rittet i året, er det vanskelig å si hvor gode de er. Men de pleier jo å slå meg på det løpet, humrer han.

- Det har de gjort flere ganger, og vist godt nivå i det ene løpet. Det viktigste er at de får vist det fram i store løp, og at de får muligheten til å sikre seg kontrakter med utenlandske lag. Det er jo absolutt håp for dem. Det er jeg og alle de andre proffene allerede vist. Jo flere som kommer seg ut, jo lettere blir det for oss der ute. Det vil også gi oss mer oppmerksomhet dersom flere kommer seg ut i profflivet.

Sirklet inn som tenåring
Selv rakk han knapt å bli myndig før de første profflagene begynte å flagre med sjekkheftene.

Allerede i 2005 vant han den avsluttende etappen i Fredsrittet. Deretter rakk han to fantastiske sesonger i Team Maxbo Bianchi (forløperen til dagens Team Joker Merida).

I 2006 tok han åtte seirer, deriblant tre etapper av ungdommens Tour de France (Tour de l’Avenir). Året etter ble det hele 15 triumfer, og var da han omtrent gjorde rent bord under Ringerike Grand Prix (som tidligere ble arrangert i samme tidsrom som Glava Tour of Norway).

- For min egen del gikk det ganske fort. Av norske ritt kjørte jeg stort sett bare Ringerike rundt som senior. Det er viktige løp å få matchet seg imot de beste norske og en del utenlandske ryttere. Dersom man skal komme seg videre, er man nødt til å gå gradene. Det er viktig at man kommer seg inn på lag som for eksempel Joker Merida eller Plussbank Cervélo, dersom man skal ta steget videre ut.

Vil prestere hjemme
- Er det på tide at Norge får sitt eget 2.-1-ritt, slik at også proffene kan få muligheten til å delta på hjemmebane?

- Ja, det synes jeg. Og jeg håper man får det til i framtiden. Dersom det blir et godt arrangement i år, tror jeg de kan få det til allerede neste år.

- Hvor viktig er det for deg å vise deg fram foran hjemmepublikummet ditt?

- Det er alltid gøy det, og jeg tror det vil bidra til at sykkelsporten vil vokse enda mer i Norge. Det vil igjen bidra til at flere nordmenn kan bli proffer, og det vil åpne dører for nye, fremadstormende ryttere.

- Fritt valg: Hvor vil du helst vinne en etappe under framtidens Glava Tour of Norway?

- Jeg er jo fra Lillehammer-området, men de største folkemassene får man nok oppleve i Oslo. Det hadde vært stort å vinne oppover Karl Johan eller ute ved Aker Brygge. Det hadde vært gøy, med masse folk langs løypa.

- Det er jo så mye fin natur og mange spektakulære veier rundt omkring i Norge, så jeg tror ikke det blir noe problem å legge opp den ruten.

Denne saken har også blitt publisert i Glava Tour of Norways rittavis som er distribuert til husstandene i arrangementets nedslagsfelt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere