RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Gorm Kallestad/Kristoffer Øverli Andersen (Scanpix/www.koafoto.com)

- På tre år vil man lett kunne få de flotte dagene

Sist oppdatert:
Actic Race of Norway har gode forutsetninger for å få godt vær.

Da løypa til Arctic Race of Norway ble presentert, var det tydelig at ingen av etappene var spesielt tøffe hvis man ser på papiret.

Rittet arrangøres som internasjonalt etapperitt for første gang fra 8. til 11. august.

Men vi er i nord og været kan være røft. Hvis vi kun ser på mulighetene for vind, så kan vi gå et meget artig sykkelløp i vente.

- Hvis vi ser på statistikken i Bodø er det stiv kuling eller mer i tre dager gjennom juli og august. Hvis vi justerer oss ned til liten kuling så snakker vi ti dager gjennom de to månedene, sier seniorforsker hos metrologisk institutt, Hans Olav Ryden til procycling.no.

Ute i Lofoten er været enda røffere. Ryden refererer til målestasjonen på Skrova Fyr, som ligger utenfor Svolvær. Rytterne skal ikke sykle her, men det gir likevel en pekepinn på at været er røffere ute i Lofoten.

- Det er 14 dager med liten kuling eller mer der, forteller Ryden.

Les også: Slik blir etappene i Arctic Race of Norway

Laber bris er nok
Liten kuling innebærer at det blåser 10,8 til 13,8 meter per sekund. På Beauforts skala kan man lese følgende:

«Store grener og mindre stammer rører seg, det hviner i telefontrådene, det er vanskelig å bruke paraply, man merker motstand når man går.»

Under normale omstendigheter vil laber bris, eller 5,5 til 7,9 meter per sekund, være nok til at vinden påvirker syklistene.

Med andre ord er det gode muligheter for at vinden kan skape ekstra sportslig spenning under Arctic Race of Norway.

Les også: 110 land får Lofoten rett hjem i stua

Ingen fare for frost
Arrangøren har markedsførert hardt på vakker nordnorsk natur. Men hvor stor er sjansen for at rytterne og TV-seerne skal få oppleve akkurat dette?

Gjennom juli og august viser statistikken ni dager til sammen med makstemperatur på 20 grader eller mer.

- Er man ekstremt heldig kan man komme opp i 25 grader, påpeker Ryden.

Heldigvis viser statistikken at frost er helt usannsynlig.

- Men det kan lett være fem grader på morgenkvisten og det er reelle sjanser for at været ikke vil leve opp til reklamebildene.

Gjennomsnittstemperaturen i Bodø, dag og natt, den 10. august er 13 grader.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hva så med nedbør og skyer?
Ute på Skrova er det i snitt sju til åtte dager med tre millimeter eller mer med nedbør i august. Hvis mengden økes til 10 millimeter er det kun en eller to dager.

Med andre ord er ikke nedbørsproblemer realistisk.

- Det som er sikkert er at hvis det regner vil det være kaldt, sier Ryden.

På Skrova er det også registrert ti til elleve dager per måned med overskyet vær. På mot satt side vil det være fire til fem dager med helt klart vær.

Les også: Hvem skal delta på sykkelfesten?

Større sjane for godt vær
Til slutt ber vi Ryden generalisere værutsiktene med tanke på rytternes opplevelse.

- Det er større sjanse for greit vær for en slik uteaktivitet, enn at det ikke er det. Det er en fair sjanse for fantastiske opplevelser for syklistene. Samtidig er det ikke urealistisk med stiv kuling, pissregn og ti grader. Man har alle muligheter her, forklarer Ryden.

- Det kan fort bli en uggen dag i løpet av rittet, legger han til.

I første omgang har Arctic Race of Norway løpet lagt for tre år. Og i løpet av den perioden kan Ryden nærmest love postkorttilstander under rittet.

- På tre år vil man nesten kunne få hele spekteret. Da vil man lett kunne dra inn de flotte dagene hvor hele Lofoten åpner seg med utsikt over havet og snø på fjellene.

- Men jeg kan ikke love det i år, avslutter Ryden.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere