RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Steve Crisp/Scanpix

- Så varmt at bensinen kokte

Sist oppdatert:
- Det er ikke like regler for alle i Dakar-rallyet, sier en frustrert Pål Anders Ullevålseter til Nettavisen.

Tirsdag kjørte Pål Anders Ullevålseter inn til 10. plass på den fjerde etappen i Dakar-rallyet, som i år arrangeres i Argentina og Chile og dermed for første gang går utenfor Europa og Afrika.

- Jeg er ikke helt fornøyd. Jeg kjører det jeg kan og har ikke gjort noen feil. Men jeg må kjøre med en restriktor på motoren. Det er det ikke alle som må, sier en frustrert Pål Anders Ullevålseter til Nettavisen.

- Ikke like regler
Han forteller at det er mange av navnene foran ham på lista som han under normale forhold pleier å ha kontroll på. Men fordi disse slipper å kjøre med en motorbegrensning, har mange mindre kjente navn så langt gjort det svært bra.

Det gjør at Ullevålseter sammenlagt ligger på en 9. plass, nesten en time bak lederen Despres fra Frankrike.

- Det er mye rart her, og det er ikke like regler for alle. Nå må jeg klare å tenke positivt og ikke bli frustrert over disse motorgreiene, sier Ullevålseter.

Det ble innført nye regler i sommer som gjør at de beste utøverne som kjører store motorsykler med 690 kubikk må strupe motoren så den ikke yter mer enn syklene med 450 kubikk.

- Jeg fikk aldri prøvd ut hva som var best å kjøre med, men det er tydelig at det er de mindre syklene som har vunnet frem til nå. Toppfarten til 450 kubikkerne er plutselig høyere enn den jeg har. Og jeg som har brukt mye penger på å utvikle en bedre motor etter at den nye regelen kom, sier Ullevålseter oppgitt.

Han understreker at han ikke er sikker på om han ville byttet sykkel dersom han tidligere hadde visst det han vet nå.

- Jeg har en kontrakt og har lyst til å være trofast mot merket mitt, KTM, sier Ullevålseter.

Økt sikkerhet?
Offisielt skal årsaken til motorbegrensningene være for å øke sikkerheten. Ullevålseter mener konsekvensen blir stikk motsatt.

- Vanligvis når jeg kjører kan jeg ha gode sikkerhetsmarginer, men nå merker jeg at jeg må strekke marginene for å henge med. Det har aldri vært så farlig å kjøre som nå, mener Ullevålseter.

Han mener den egentlige årsaken til de nye reglene er et ønske om å skape mer konkurranse mellom sykkelmerkene og få flere fabrikker, og dermed mer penger, inn i sporten.

- Bensinen kokte
Ullevålseter håper han etter hvert skal profittere på sin egen rutine og sykkel.

- Jeg håper fysikken og erfaringene mine skal betale seg utover i løpet. Dessuten er driftsikkerheten på sykkelen min enorm, forteller Ullevålseter.

Spesielt det siste kan vise seg å bli en stor fordel. Naturen og været byr på store utfordringer for kjørerne.

- I går når vi kjørte var det så varmt at bensinen begynte å koke. Det har jeg aldri opplevd før. Det var 48 grader og alle syklene fikk problemer. Syklene begynte å fuske, og noen stoppet helt. Ved starten av rallyet var det 160 sykler med, nå er det bare rundt 100 igjen, forteller Ullevålseter.

På transporten frem til dagens etappe var væromslaget totalt. Da ble kjørerne fraktet over Andesfjellene i minusgrader.

- Vi kjører mye i ren ørken og ikke så mye på veier. I dag var det en blanding av fjelltopper og sand. Det var jævlig fint, sier Ullevålseter.

Håpet på pallen
Tidligere har Ullevålster en fjerde-, en femte-, to sjette-, en sjuende- og en niendeplass i Dakar-rallyet. Etter en positiv forsesong håpet han dermed å ta skrittet opp på pallen for første gang i årets rally. Det ser vanskelig ut nå.

- Det ser litt håpløst ut, men det er mye som kan skje. Plutselig får vi en dag til som i går der hele feltet surra. Dessuten har de første dagene vært ganske korte. Dagens etappe var 16 mil, men i morgen begynner det virkelig. Da skal vi kjøre 50 mil. Jo lenger og hardere, desto bedre forutsetninger har jeg for å lykkes, mener Ullevålseter.

Totalt skal det kjøres 15 etapper, og den siste går av stabelen 17. januar.

Sjekk siste sportsnytt her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere