RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stian Thelen (Mediehuset Nettavisen)

- Tippeligaens største profil

Sist oppdatert:
- På sitt beste drar han tilskuere til fotballarenaer, sier markedssjefen i Brann.

BERGEN (Nettavisen): - 80 prosent av draktene vi solgte, tilhørte Huseklepp forrige gang han var i klubben. Dette var drakter med spillernummer på, sier sjef for privatmarkedet i Brann, Dag Frode Algerøy til Nettavisen.

Tirsdag signerte Erik Huseklepp en 4,5-årskontrakt med rødtrøyene, foran en elektrisk ordfører i Bergen, Trude Drevland, og fremmøtte journalister.

Ikke bare er Erik Huseklepp en artist som vil gi Brann flere offensive muligheter. Bergenseren vil også generere penger til klubben gjennom salg av supportereffekter.

- Vi har fått hjem Tippeligaens største profil. Punktum, understreker markedssjefen.

Huseklepp-effekten
- Vi får ikke fullt hus i hans første hjemmekamp mot Haugesund 11 august. Selv ikke om han scorer borte mot Stabæk kampen før. Slår vi Stabæk, Haugesund og Strømsgodset i cupen, så drar vi nok bortimot fullt hus mot Molde, sier Algerøy til Nettavisen.

- Det verste som kan skje er at en litt rusten Huseklepp spiller middels mot Stabæk. Da vil effekten være liten, utdyper han.

Likevel tror markedssjefen at det vil komme en Huseklepp-effekt utover høsten for rødtrøyene. Det lover godt for bergenserne som har slitt økonomisk de siste årene. Handlefriheten til klubben har vært dårlig. Brann var helt avhengig av å få hjelp fra eksterne investorer for å sikre seg signaturen til landslagsspilleren.

Huseklepp-effekten kan dermed heve bunnlinjen. Selv om markedssjefen ikke tror det blir fullt hus mot Haugesund, er han optimistisk for høsten.

- Hundre tusenkroners klassen
- Mot Haugesund kan vi i beste fall dra 14–15.000 tilskuere. Budsjettet vårt er på 11.500. Vi kan nok selge billetter for noen hundre tusen kroner ekstra til den kampen. Det er et realistisk anslag, forteller Algerøy til Nettavisen.

- Han vil ha en effekt til den kampen uansett. Fra han signerte og fram til kampen mot Haugesund, vil vi og han være en «snakkis» i Fotball-Norge. Samtidig vil han være viktig inn mot fornyelser av sesongkort til 2013, utdyper markedssjefen.

Han legger imidlertid vekt på at det ikke bare er Huseklepp som skal selge billetter for klubben i høst.

- Hele laget må bidra. De må levere gode prestasjoner. Ikke alt vil avhenge av Huseklepp. Branns prestasjoner og at Brann er det viktigste samtaleemnet, er de viktigste grunnene til at folk kommer på kamp. De to ganget opp mot hverandre gjør at vi kommer til å selge mye billetter, forteller Algerøy.

- Sjelden over 15.000
Markedssjefen trekker paralleller til fjoråret hvor Brann leverte gode prestasjoner, men ikke klarte å bli en «snakkis». Grunnen var at klubben bevisst ville skru ned forventningene til eget lag.

- I fjor slo vi Rosenborg 2–1 i seriepremieren. Deretter følger vi opp med 1–4 på Åråsen mot Lillestrøm. Vi kom også til cupfinale. Likevel hadde vi sjelden tilskuerantall på over 15.000, forklarer Algerøy.

- Publikummet vårt så at vi hadde litt stang inn i fjorårets sesong. Det viser at prestasjoner og «snakkis» henger sammen, utdyper han.

- Huseklepp er en garantist for gode prestasjoner ute på banen. Han er en artist. Det fører til at Brann kan bli en «snakkis» som folk snakker om hjemme. I kantinen. Eller på jobben. Så kommer folk på kampene, fortsetter en entusiastisk markedssjef til Nettavisen.

- Trekker lokale på bortekamper
Da Huseklepp ble proff i Bari, var han da den største profilen i Tippeligaen. Det viste en undersøkelse fra Sponsor Insight, som ble utarbeidet av Norsk Toppfotball. Likevel har han et stykke opp til idrettsprofiler som Therese Johaug, Marit Bjørgen og Petter Northug.

- Huseklepp har potensial til å bli den største idrettsprofilen i Norge. Det handler om hvor mye du byr på deg selv. For Huseklepps del har nok ikke den profilbyggingen vært bevisst. Han blir likt for den han er, forklarer Algerøy til Nettavisen.

Det kan komme godt med for norsk fotball som har slitt med få fram de rette profilene. Debatten om tilskuersvikten har rast i sommer. Trond Blindheim mente at norsk fotball er blitt for jålete. Fotballsosiolog Arve Hjelseth mente at fotball ikke lenger er trendy.

Med Huseklepp tilbake i norsk fotball har Tippeligaen endelig fått profilen ligaen sårt har trengt. Det er ikke bare Brann som vil legger merke til Huseklepp-effekten.

- Da han var på sitt beste, dro han publikum til fotballarenaene. Han hadde sine dribleraid på klubb og landslag, som gjorde at folk ville komme og se han spille, sier Algerøy.

- Sponsor Insight hevdet at Huseklepp trakk lokalt publikum på bortekampene. Hvor mange er det vanskelig å få rede på, men han trakk publikum som ikke sympatiserte med Brann, avslutter Algerøy.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere