Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Larsen, Håkon Mosvold

- Vi var et godt stykke unna smertegrensen

NRK ville øke budet på OL-rettighetene, men fikk ikke sjansen.

Onsdag ble det kjent at TV 2 har sikret seg TV-rettighetene til både Vinter-OL i Sotsji i 2014 og sommer-OL i Rio i 2016.

NRK har hatt rettighetene til å vise OL på norsk fjernsyn siden 1960, men den æraen tar slutt etter sommer-OL i London neste år.

- Fikk ikke anledning
Det spekuleres i at TV 2 betaler rundt 50 millioner kroner hvor hver av de to olympiske lekene. Nettavisens redaktør Gunnar Stavrum påpeker i sin «Nett på sak» at dette tilsvarer under én prosent av NRKs budsjett på rundt fem milliarder kroner.

«NRK felt av egen gjerrighet», skriver Stavrum.

- I dette tilfellet fikk vi ikke anledning til å demonstrere eventuell gjerrighet, sier programdirektør Per Arne Kalbakk.

NRK ville nemlig by mer og signaliserte også dette overfor rettighetsselgerne, SportsFive og IOC.

- Vi var et godt stykke unna smertegrensen. Det er vanskelig å si hvor mye lenger vi kunne strukket oss, dette er vurderinger vi gjør sent i budrunder. Det kjenner sikkert huskjøpere også til. Men vi hadde mer å gå på, forteller Kalbakk til Nettavisen.

Før han legger til:

- Jeg vil understreke at vi har tapt en helt fair budkamp mot TV 2. Det er bare å gratulere TV 2 med at de fremsto som mer attraktive enn oss.

Liten avstand
Statskanalen sendte imidlertid et skriftlig og forhøyet bud før fristen gikk ut, hvor det ble signalisert at NRK også var villig til å diskutere både beløp og betalingsterminer i en forhandling.

- Det var et veldig tydelig signal om at dette ikke var et endelig bud, mener programdirektøren.

- Signaliserte dere dette tydelig nok?

- Det blir spekulasjoner og vanskelig å si noe om, det er jo en lukket budprosess. Jeg har ikke inntrykk av at det var voldsom avstand mellom vårt og TV 2s bud, og det er mitt inntrykk av at det å få mesterskapene på en kombinasjon av fri tv og betal-tv, var viktig for Sportsfive og IOC.

TV 2 gir gjennom sin kombinasjon av gratis-TV og betal-TV flere typer inntektsstrømmer. Dersom dette var et viktig element for rettighetsselgerne, kan det ha spilt en mindre rolle hvor mye NRK var villig til å by.

Kalbakk mener at denne teorien styrkes av at SVT og TV 4 ikke fikk tilslag på rettighetene i Sverige.

- Det er vanskelig å se for seg at SVT og TV 4 sammen ikke ville hatt muskler nok, mener Kalbakk.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere

Anders Nordstad

Show me your number

Tor Hammerø

Ti på dusinet

Pål Anders Ullevålseter

Vant Merzouga Rally.

Svein Harald Røine

Erna og Sivs mareritt

Jan Egeland

Inntrykk fra Gaza