Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Ned Alley (Scanpix)

Topp ti i Premier League

Rosenborg gjør det godt på sosiale medier.

Nettstedet Digital-football.com har sett på bruken av sosiale medier for fotballklubbene i de nordiske landene. Der kommer det frem at Rosenborg topper både Facebook- og Twitter-tabellen.

Trondheimsklubben har drøye 123 000 tilhengere - eller likes - på Facebook. Brann og Vålerenga er de to norske klubbene som følger nærmest, med henholdsvis 56 600 og 43 200 tilhengere.

United er suverene
I Premier League er det Manchester United som topper listen suverent med over 25 millioner tilhengere, etterfulgt av Chelsea og Arsenal. Hadde Rosenborg spilt i Premier League hadde de blandet seg inn blant de ti lagene som har flest likes.

Hvis vi setter inn de tre største norske klubbene i Premier Leagues Facebook-tabell vil den se slik ut:

Manchester United 25 377 000
Chelsea 10 741 000
Arsenal 10 380 000
Liverpool 9 526 000
Manchester City 2 851 700
Tottenham 1 280 000
Aston Villa 572 000
Newcastle 283 000
Everton 239 600
Rosenborg 123 000
Fulham 92 300
Queens Park Rangers 82 500
Brann 56 600
Sunderland 49 800
Vålerenga 43 200
West Bromwich Albion 42 700
Swansea City 42 600
Stoke City 39 100
NB: Det er kun de 15 Premier League-lagene med flest tilhengere som er med i tabellen.

I Sverige er det AIK som topper med sine snaue 106 000 likes, mens FC København ligger øverst i Danmark med 90 600.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

England best på Twitter
Nordiske lag får derimot bank av de engelske storlagene når det kommer til Twitter.

Det er kun Rosenborg som ville slått et av Premier League-lagene på antall følgere på mikrobloggen. Trønderne har rundt 9700 følgere og slår med det Swansea.

Her finner du topp ti-listen for Norden.

KONKURRANSE - Vinn EM-ballen:
Vil du vinne EM-ballen som ble testet av LSK-spillerne? Alt du må gjøre for å være med i trekningen, er følgende:

1: Meld deg inn i vår Facebook-gruppe Sport Nettavisen.

2: Send en mail med navn og adresse til konkurranse@nettavisen.no - merk mailen med «EM-ballen».

Vi trekker en vinner blant de påmeldte, og offentliggjør resultatet på vår Facebook-gruppe den 8. juni. Man må altså være medlem der for å kunne vinne.

Lykke til!

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus
Våre bloggere