Nettavisen.no

Kontakt oss 468 30 050
Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Hvordan trener man for å vinne OL-gull?

Shopping med annonselenker

De 50 kuleste gavene til huset

Oddsen med annonselenker

Ingen drømmedebut for Moyes

Olaf Tufte blogger for Nettavisen.

Dette er den første bloggen fra Olaf Tufte i forbindelse med sommerens OL i London:

Hvordan trener man for å vinne OL-gull?

Dette er et spørsmål jeg får ofte, og mange er nysgjerrige på hvor mye arbeid som ligger bak. I dette innlegget skal jeg gjøre mitt beste for å beskrive treningshverdagen min.

Det er vanskelig å beskrive en typisk treningsdag, ettersom den alltid vil tilpasses situasjonen man er i. Jeg trener cirka 1100 timer i året, og siden jeg er på landslaget er jeg mye på treningssamling med gutta. Generelt prøver jeg å trene mest mulig sammen med dem, slik at vi kan hjelpe hverandre til å bli bedre.

200 reisedøgn
Jeg har 200 reisedøgn i året med konkurranser og trening, og har vel regnet ut at jeg har brukt omtrent ett år av livet mitt på flyplasser. Akkurat det er ikke særlig kult, men det er en del av gamet og det kan være fint å reise for å komme seg litt vekk og få nye impulser. Lange turer derimot, er jeg ikke noe fan av.

Om jeg er på samling med landslaget, ser dagen ca. slik ut:

Jeg står opp og spiser frokost med laget klokken 7. Første økta starter kl. 8, og frem til lunsj trener vi roing, sykkel og eventuelt styrketrening for støttemuskulaturen. Så er det lunsj med gutta, før vi har time med fysioterapeuten. Treningsøkt nummer to for dagen starter rundt tre-fire-tiden, og vi holder på med det et par timer før det er tid for middag. Etter middag er det som oftest noen sosiale aktiviteter med gutta, eller mer fysio for de som trenger det.

Om jeg derimot er hjemme i Horten, tar jeg ferga klokken 5.45 over til Årungen for å ro der. Etterpå tar jeg ferga hjem og spiser med familien, før jeg bruker kvelden til å jobbe litt på gården min. Her driver jeg med vedbruk, korn og sportslige arrangementer. Gårdsbruket er viktig for meg for å få et avbrekk i treningshverdagen, samtidig som det ikke akkurat er en latmannsjobb.

- Spiser alt
Når jeg er på samling, er det ofte hoteller som står for maten. Når jeg er hjemme, er det min kone eller «modern». Jeg forbrenner mye kalorier, og på det mest intensive er jeg oppe i 10.000-12.000 kalorier om dagen. Når man trener så mye som jeg gjør, er det viktigste at man spiser nok mat. Sunn mat er en del av det, men det handler hovedsakelig om å fylle på med nok næring etter trening. Favorittretten min er «moderns» flesk og duppe, og kona er flink til å lage det, hun også.

Å være toppidrettsutøver er en fulltidsjobb, og jeg er helt avhengig av gode støttespilere. Familie, venner og sponsorer gjør at jeg kan ha fullt fokus på treningen. Gjennom VISA er jeg er så heldig å være en del av Team VISA, som har støttet meg og 19 andre europeiske utøvere i forberedelsene til OL i London i sommer.

Mer om dette i neste i innlegg! Hilsen Olaf.

Følg med på Nettavisen frem mot OL for flere drypp fra innsiden.

BIDRA I DISKUSJONEN

Gunnar Stavrum Her vil vi gjerne vite hva du mener om denne saken. Vi ønsker at du er registrert, fordi det gjør argumentene og synspunktene mer interessante. Dersom du har spesielle grunner til å kommentere uregistrert, kan du sende innlegget hit og begrunne hvorfor. I unntaktstilfeller vil vi publisere innlegg fra uregistrerte debattdeltakere etter redaksjonell redigering. Vær saklig og respektfull! Send en mail til moderering@nettavisen.no hvis du har innspill til moderatorene.
Gunnar Stavrum, sjefredaktør

comments powered by Disqus