RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Stian Thelen (Mediehuset Nettavisen)

Brann henter inspirasjon fra USA

Bergensklubben skal bruke en amerikansk suksessoppskrift for å trekke publikum.

BERGEN (Nettavisen): For et par uker siden reiste en delegasjon fra ledelsen i Brann til Seattle.

Målet for turen var et besøk hos en av de største klubbene i Major Leauge Soccer (MLS), Seattle Sounders.

Brann har de siste sesongene hatt en nedgang på tilskuersiden. I år er Branns snitt 12.339, mot 17.224 i gullåret 2007. Det er imidlertid ikke bare Brann som sliter. Hele Tippeligaen har opplevd en massiv tilskuersvikt.

- Inntektssvikt på 40 millioner
Nå ønsker klubben å gjøre noe med den fallende publikumsinteressen mellom de syv fjell. Med seg hjem i bagasjen fra USA hadde Brann-lederne flere idéer på hvordan dem igjen skal trekke publikum tilbake på Brann stadion.

- Turen til USA var veldig fruktbar. Først og fremst i forhold til arrangement, markedsføring og kommunikasjon med publikum. Vi må lære noe av deres måte å tilnærme seg publikum, forteller daglig leder i Brann, Roald Bruun-Hanssen, til Nettavisen.

Etter toppåret i 2008, da Brann hadde driftsinntekter på 186 millioner kroner, har inntektene nå falt til rundt 144 millioner kroner for 2011. I 2010 lå de på 132 millioner kroner. Det har ført til at Brann de siste årene har hatt et knallhardt kostnadsregime.

Branns daglige leder er klar på at det er én ting som gjelder for å få opp inntektene igjen:

- I fremtiden, for å stoppe inntektssvikten, for å bruke det begrepet, så handler det først og fremst om å klare å få publikum tilbake til tribunene, utdyper Brann-sjefen.

- Rå på arrangementer
Nå ønsker han å heve blant annet kampdagsopplevelsen på Brann stadion. Bruun-Hanssen mener det er mye å lære av Seattle på det området.

- Vi har veldig gode relasjoner til Seattle Sounders. Det er en av de største klubbene i USA, med et publikumssnitt på 43 000 på sine kamper. Den kan veldig mye om arrangement.

Med på turen var også Branns sjef for privatmarkedet, Dag Frode Algerøy. Hvorfor Brann nå ser til USA for å heve arrangement- og event-delen, forklarer han slik:

- Landet er kjent for å være legendarisk gode på kampdagsarrangement. Men også på det å ta vare på sine supportere og samarbeidspartnere. De er helt rå på arrangere alt fra amerikansk fotball, baseball, basket, ishockey og NASCAR, sier Algerøy til Nettavisen.

- Det er veldig spennende å sjekke ut tankene deres rundt kampdagsarrangement, legger Algerøy til.

- Gjør mye riktig
Under oppholdet fikk delegasjonen bekreftet at det gjøres mye riktig rundt markedsføring og event mot supportere også i Brann. Samtidig som det er et stort forbedringspotensial.

- Vi holder nå på å skrive en rapport som skal leveres til Næringslivsorganisasjonen(NHO), som vi har samarbeidet med. Deretter skal vi gå gjennom en læringsløpene vi fikk der borte. For mitt vedkommende er «matchday experience» utrolig interessant, fortsetter Algerøy.

Noe av det Seattle Sounders er flinke på, er å trekke publikum til stadionområdet i god tid før kampstart. Det er noe klubben prioriterer og legger mye ressurser i. Et resultat av det er at klubben gjør kampdagen til en opplevelse for publikum. Som igjen fører til klingende mynt i kassen.

- De har en fantastisk stadion som de deler med Seattle Seahawks. Dermed har de fasiliteter på stadion som er aldeles strålende. Drøssevis av restauranter, kiosker og «fast food»-butikker i bøtter og spann. Det er tilrettelagt for at familier kan være der i timevis, forteller en engasjert Algerøy.

Må kjøpe kamppakke
- Er det slike tiltak som skal skape lojalitet til klubben?

- Det er jeg mer usikker på. Slik Seattle har gjort det, er at når laget spiller hjemmekamp, så begrenses kapasiteten på stadion. Ut fra ønsket om at en helst skal ha sesongkort hvis en vil se kampen, utdyper Algerøy.

Med en kapasitet på 67.000 tilskuere vil det si at det sjeldent er fullt på arenaen. Per dags dato har klubben 30.000 sesongkort. Kun 7000 billetter selges i løssalg.

Når klubben for eksempel spiller treningskamp mot Chelsea, selges det da billetter i form av pakker. Det vil si at publikum må kjøpe billett til kampen mot Chelsea-samtidig som de må kjøpe til tre MLS-kamper. Sesongkortinnehavere har forkjøpsrett.

Med en slik billettpolitikk klarer Seattle å selge ut stadion et par kamper i året, ettersom treningskampene mot europeiske storlag alltid blir utsolgt. Grunnen til denne politikken er at kvaliteten på lagene er varierende. Dermed øker klubben mersalget av billetter til det som i realiteten vil være uinteressante kamper.

- IKEA-løsning
En slik billettpolitikk vil en neppe se i Brann. Men Algerøy håper å kunne dra bergenserne tidligere til stadionområdet. Han planlegger flere tiltak.

-Vi skal til neste sesong heve kiosktilbudet. Samtidig ønsker vi å få fram familieaktiviteter. Vi er også inspirert av IKEA. Vi ser på en løsning der pappa kan se fotball og barnet kan være i en slags barneparkering. Ikke alle unger har tålmodighet til å se en hel fotballkamp, forteller Algerøy.

Han ønsker nå å gå i dialog med de ulike fraksjonene rundt supportermiljøet i Brann. Kommunikasjon og tilrettelegging er en av nøkkelen til at publikum skal komme tilbake til Brann stadion.

- Seattle har et eget TIFO-budsjett, for eksempel. Supporterne har en egen marsj til kampene. Klubben har god kontakt med fansen. Det er et fellestrekk mellom både USA og Tyskland, fremhever Algerøy.

Branns besøk i USA har ikke et kortsiktig perspektiv. Idéene fra besøket skal videreutvikles over lengre tid. Tyskland, som også er et land som Brann henter inspirasjon fra, har bygget sin kampdagskultur over lengre tid.

- Vi er veldig ferske og vi er i en tidlig fase. Så vi vil nå bruke vinteren til å legge et grunnlag for å bli bedre på kampdagsarrangementer i 2013 og årene fremover, fortsetter Algerøy.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere