RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Trond Reidar Teigen (NTB scanpix)

«Dette blir bare dumt»

Sist oppdatert:
Fremskrittspartiet kaster seg inn i debatten om fartsgrenser i sykkelritt.

«På noen av strekningene er det skiltet hastighet 30, 40 og 50 kilometer i timen. Fartsgrensene skal overholdes også for sykkelritt», var beskjeden Grimstad SK fikk fra Statens vegvesen.

Sykkelklubben i den idylliske sørlandsbyen ønsket å arrangere Sørlandsmesterskapet i neste års NM-løype, men krasjet i stedet med byråkratiet, krav om mer dokumentasjon og «mulig dispensasjon fra fartsgrensene».

Etter at procycling.no omtalte saken har ikke reaksjonene latt vente på seg:

- Det er jo så molbo og så dumt det kan få blitt. Det kan jo ikke være sånn at man må holde fartsgrensen for å vinne et sykkelritt, uttalte Dag Otto Lauritzen i sakens anledning.

Frp vil ha fartsfylt NM
Fra samme by meldes det at man mottok et lignende brev foran forrige NM i 2003. I Grenland fikk man også samme tilbakemelding for to år siden, mens man i Sandnes har «fått dispensasjon» ved å dekke til trafikkskiltene i forbindelse med norgescupritt.

Les også: Vil ha fartsgrense på sykkelritt

Også på Stortinget har man fått med seg saken.

- Det greieste er nok at man får sykle så fort det går an under et sykkel-NM, sier samferdsel politisk talsmann i Frp, Bård Hoksrud, til procycling.no.

- Ja, hva tenker du når du hører om slike tilsvar?

- Det blir bare dumt. Denne type sykkelritt er en stor «happening», og vi vet fra lignende arrangementer at sikkerhetsopplegget rundt disse rittene blir ivaretatt. Dette blir byråkratisk flisespikking. Jeg håper det går an å bruke hodet og sørge for at NM og andre sykkelritt blir folkefestene de er ment å være.

Regelverket åpner for avvik
Høsten 2011 ble nye forskrifter om sykkelritt på veg innført av Vegdirektoratet. Dette var noe norske sykkelarrangører hadde ventet på lenge, men man endte opp med å bli skuffet.

I forskriftene står det nemlig at «det følger av § 3, andre ledd, at trafikkregler og skiltregler gjelder for deltakerne i sykkelritt». Samtidig er det også presisert at «det framgår av tredje ledd at politiet etter veitrafikklovens § 9 kan fravike det som er fastsatt i annet ledd».

- Vi har løst problematikken med en godkjennelse fra politiet. De kan lede en vaktstyrke med rullerende håndheving av kortesjen idet den passerer, sier teknisk direktør Anders Eia Linnestad i Glava Tour til procycling.no.

- Men vi hadde gjerne ønsket oss et enda mer tydelig regelverk på dette punktet, legger han til.

Hoksrud: - Trodde vi hadde kommet lenger
Rune Johannessen i Grimstad SK forteller at politiet har vært positive under planleggingen av Sørlandsmesterskapet.

- Men de ønsket ikke å overstyre noen, så da venter vi på et utspill fra vegvesenet, sier sykkellederen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hoksrud mener byråkratisk tautrekking kun skaper irritasjon for dem som forsøker å få til slike arrangementer.

- Jeg trodde vi var kommet litt lenger i 2012. Det vi trenger er et godt samarbeid mellom politiet, veimyndighetene og sykkelklubben som står som arrangør. Det synes jeg vi skal klare uten alle disse søknadene. Jeg vil derfor utfordre kulturminister Anniken Huitfeldt til å lage et regelverk som er enklere å forholde seg til.

- Myndighetene har jo et ønske om å få en større del av trafikken over på gang- og sykkelstier. Og dette er en problemstilling som kommer til å øke i årene som kommer.

Brøt Cavendish fartsgrensen?
Det er et utspill som faller i god jord hos Eia Linnestad i Cycling Event Norway. Han understreker likevel at det må finnes klare retningslinjer for å ivareta sikkerheten til så vel utøvere som publikum under store, norske sykkelritt.

- Vi har en god dialog med både politi og veimyndigheter. De stiller krav til god sikkerhet, vakthold og kvaliteten på sperregjerder. Det sier seg selv at man må ta forholdsregler når rytterne passerer en 30-sone i 80-90 kilometer i timen.

Hoksrud mener på sin side at politiet bør gis ytterligere mandat i slike tilfeller.

- Regelverket gir jo åpning for at politiet skal kunne gi dispensasjon. Da bør de heller gjøre det, enn å sende saken tilbake til veimyndighetene. Det er slike ting som skaper irritasjon hos dem som jobber med dette.

- Det var jo sykkelritt nedover Karl Johan for ikke så lenge siden (Oslo Grand Prix, der Mark Cavendish til slutt tok seieren, vår anm.) Jeg tviler på at rytterne der overholdt fartsgrensen nedover paradegaten. Det kan jo ikke være slik at det er rytteren som unngår forelegg underveis som vinner konkurransen, humrer han.

PS! Sørlandsmesterskapet er planlagt arrangert den 16. september i år. Dersom man ikke blir enige med veimyndighetene om en forsvarlig bruk av NM-traseen, har den lokale arrangøren en annen løype i bakhånd.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere