RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse tabbene må du unngå når du løper maraton

Sist oppdatert:
Her får du ekspertråd.

NEW YORK (Nettavisen): Søndag går New York Maraton av stabelen i USA. Over 50.000 deltagere skal løpe 42.195 meter fra Staten Island til Central Park.

I fjor fullførte 454 nordmenn verdens største maraton.

- Det er ikke snakk om hvor mange som vil, men hvor mange som får lov. Det er tre reisebyrå i Norge som har lisenser. De har et lite lotteri, men det er ikke så mange som får plass gjennom dette. I tillegg kan du kvalifisere deg på tid. Eller du kan kjøpe deg inn gjennom en veldedighetspakke hos disse reisebyråene, forteller Jack Waitz til Nettavisen.

Jack Waitz har deltatt i New York Maraton mange ganger, og var treneren til den mestvinnende deltageren noensinne - hans avdøde kone Grete Waitz.

Det er med andre ord ikke mange som er bedre skikket til å komme med råd om hvordan man skal takle et sånn utfordring som New York Maraton er. Vi serverer derfor hans beste tips her.

Tips nummer 1: Nyt det!

- Hvis du skal løpe ett maraton i ditt liv, må det bli New York Maraton, sier Jack Waitz.

Tips nummer 2: Vær smart!

Du har over 50.000 deltagere rundt deg i starten av løpet og da er det lett å automatisk holde samme fart som dem som løper ved siden av deg. Det er en klassisk nybegynnertabbe.

GIR EKSPERTRÅD: Flere hundre nordmenn skal søndag løpe New York Maraton, sammen med rundt 50.000 mennesker fra 139 land. Jack Waitz kommer med noen god råd til dem.

- Det er veldig viktig å bruke hodet, uansett om du er eliteløper eller mosjonist vinner du ikke bare med beina. Du skal finne din egen fart. Det viktigste er ikke å gå for hardt ut. Du må finne en realistisk fart og holde den. Hvis du løper 5-10 sekunder fortere per kilometer enn du har planlagt, er dette veldig mye når du kommer på slutten, advarer Jack Waitz.

Tips nummer 3: Vær kvinne! Hvis det ikke går: Tenk som en kvinne!

- De har gjort undersøkelser på hvor mange prosent som sprekker. Det som er kjennetegnet, er at menn sprekker oftere enn kvinner. Det er bare én grunn til det. Alle mulige forutsetninger er sjekket, i grundige undersøkelser, men det er bare én grunn: Jenter løper smarter enn gutter, forteller Jack Waitz.

Tips nummer 4: Del opp løpet i etapper

- Det er mange faser at et maratonløp, så det et godt råd er å dele det opp i etapper. Her i New York er det væskestasjoner mellom hver mile (det er 26 miles totalt). Det hjelper å ha korte delmål, sier Jack Waitz.

Tips nummer 5: Gjør som du pleier

- En annen hovedregel er å gjøre som du er vant til. Ikke prøv noe nytt de siste dagene før eller i maratonløpet. Dette gjelder for eksempel mat og drikke.

Tips nummer 6: Drikk normale mengder (Her snakker vi ikke om væskeinntaket på pub fredag eller lørdag kveld, men om væskeinntaket under søndagens løp.)

- Det har faktisk vært en tendens til å overdrikke før start og det er ikke så bra. Du bør passe på at du har lys urin. Men hvis du spiser mye grønnsaker, kan du få mørk urin av det, så et godt kjerringråd er at hvis du går på do cirka hver tredje time, er du antagelig godt nok hydrert.

Tips nummer 7: Drikk sportsdrikk, ikke vann

- Du må drikke på hver væskestasjon og ikke drøye det, men gjøre det hver gang. Hvis du ikke har øvd på å drikke, er det problematisk. Hvis du er godt forberedt, går det som regel best. Jeg er også av den formening at du bør drikke sportsdrikk og ikke bare vann. Men du må ha øvd på å drikke sportsdrikk også, for en del av dem har mye syre og det kan påvirke magen.

Tips nummer 8: Hvis fokuset ditt er på å løpe fort, bør du velge et annet maraton

- New York Maraton skal være gøy. Og det finnes raskere løyper andre steder.

Tips nummer 9: Vent med banketten til etter løpet

- Selv om du er godt trent, er dette en påkjenning som kroppen din ikke er vant til, påpeker Jack Waitz.

Tips nummer 10: Ikke plastre tærne dine før start

Det er greit å være redd for vannblemmer, men hvis du plastrer tærne før start, er du nesten garantert å få sånne problemer.

- Du bør være sikker på de strømpene du løper i. Du bør løpe inn skoene. Du bør ha øvd på forhånd, på alt fra A til Å, konkluderer Jack Waitz.

Lik Nettavisen Sport her og få flere ferske sportsnyheter i feeden din!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere