RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jarle Fredagsvik (www.procycling.no)

Formel 1-testing for Nordhaug

Sist oppdatert:
Ble med Blanco-stjernene i vindtunnelen til Mercedes.

Sammen med Robert Gesink, Theo Bos og Tom-Jelte Slagter, var Lars Petter Nordhaug tidligere denne måneden på besøk hos det britiske formel 1-laget Mercedes.

I vindtunnelen fikk kvartetten testet gamle og nye modeller av Giant-syklene Blanco Pro Cycling skal bruke. Vestfoldingen bekrefter at fokuset på temposykling blir forsterket i det nederlandske mannskapet, som har lang tradisjon for solide temporyttere.

- Det blir ikke hovedfokus, men det blir et fokus. Hvis man trener mye på tempo og jobber med det, blir også den generelle kjørestyrken bedre, sier Nordhaug til procycling.no.

Sikter mot italiensk lagtempo
Han peker på Danmark rundt, et ritt han kunne vunnet med bedre innsats på temposykkelen.

I stedet falt han ned på en tiendeplass i sammendraget etter tempoetappen.

- Det kan dukke opp flere slike situasjoner. Det er viktig for meg å bruke mer tid på sykkelen og forbedre tempoegenskapene. Et av de første målene for laget i 2013 er Tirreno-Adriatico. Der er det en lagtempo vi må kjøre bra på, påpeker han.

Mercedes tilpasset syklene
Dermed reiste han til det gigantiske hovedkvarteret til Mercedes den første helga i januar. I forhold til Formel 1-virksomheten og utstyrskappløpet mot de andre lagene, er det meste ved anlegget hemmeligstemplet.

Les også: «Går alt etter planen, kjører jeg Tour de France»

Rent sykkelmessig gjorde nok ikke Nordhaug & Co. noe revolusjonerende da de tilpasset syklene og forsøkte å perfeksjonere sittestillingene sine.

Men det er selvsagt tøft å ha vindtunnelen til et Formel 1-lag til rådighet, og benytte seg av Mercedes-teamets instrumenter og ingeniører.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Jeg kan ikke garantere at jeg kjører fortere på tempo etter turen til Mercedes, det må jeg trene på. Men forutsetningen for at jeg skal gjøre det, er mye bedre enn i fjor.

- Hva kan du fortelle om det dere gjorde i vindtunnelen?

- Vi hadde to dager i vindtunnelen og for min del holdt vi på i fire timer. Da var det inn og kjøre fem minutter i en stilling, så forandre litt – kjøre nye fem minutter. Så veide de alle tallene opp mot hverandre, og så hvilke utslag de forskjellige posisjonene ga. Jeg har aldri brukt så mye tid i en vindtunnel før. Nå er jeg bevisst på de forskjellige posisjonene, og hvilke utslag det gir i vinden. Det er viktig å vite det, og det er noe jeg kan tjene sekunder per kilometer på, forteller han.

Nordhaug: - Giant er best
Utstyrsfreaken Nordhaug er sikker på at han er på toppen av utstyrspyramiden når han starter den nye sesongen i Tour Méditerranéen 6.-10. februar.

- Sånn jeg ser det er sykkelen den beste som er tilgjengelig. Det er ikke slik at jeg sykler sykt mye fortere på den, men den er lettere.

- I England sammenlignet vi den nye sykkelen mot Giants gamle sykkel og andre sykkelmerker. Det var stor forskjell på den nye og sykkelen Rabobank syklet på i fjor. Jeg er trygg på at sykkelen jeg kjører på i år er den beste jeg kan ha, avslutter Nordhaug.

Utstyrsjournalist: - Trendy aeroacer
procycling.nos egen utstyrsjournalist, Peter Andreas Prydz Gørbitz, sier dette om den nye modellen:

- Blanco Pro Cycling team er sponset av Giant, og der er toppmodellen Propel Advanced SL. Det er en typisk aeroracer, og Giant følger den store trenden blant sykkelprodusentene de siste årene.

- På hvilken måte?

- De har lagt kablene inn i rammen, forbremsen ligger bak gaffelen og styrerøret har form som et timeglass for minst mulig frontareal. Alt er gjort for å gjøre sykkelen så aerodynamisk som mulig, forklarer Prydz Gørbitz.

PS! Giant Propel Advanced SL vil bli lansert i forbindelse med Tour Down Under (22.-27. januar). Der starter ikke Lars Petter Nordhaug.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere