RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: AFP/Scanpix

Dropp vitsene, Ståle!

Sist oppdatert:
Nordmann vil hjelpe Ståle Solbakken til å unngå en real kulturkrasj.

Ståle Solbakken er endelig på plass i Tyskland og har nå for alvor tatt fatt på oppgaven som trener for bundesligaklubben FC Köln.

Da nordmannen for en drøy måned siden ble presentert som ny hovedtrener i klubben, lovet han de fremmøtte journalistene at han skulle lære seg språket i løpet av sommeren.

Mandag holdt den tidligere FC København-sjefen sin første pressekonferanse og til manges store overraskelse var Grue-gutten allerede i stand til å avholde hele seansen på tysk.

- Enkelte ting han bør vite
Men det er likevel mer enn bare det å snakke språket sånn noenlunde godt som er viktig for å lykkes som leder i Tyskland. Det vet nordmannen Stian Aske det meste om.

Han er daglig leder i Aske Norsk-Tysk Forretningskommunikasjon og har stor kompetanse når det gjelder kulturforskjeller mellom næringslivet i Norge og Tyskland.

Denne kunnskapen, som er samlet i en 90 siders avhandling publisert ved Universitetet i Bergen, håper Aske nå at kan hjelpe Solbakken til å bli enda bedre i sin nye jobb.

- Jeg leste i dag at Solbakken hadde vært litt språklig haltende på pressekonferansen og tenkte at det er enkelte ting han bør få vite om, sier Aske til Nettavisen.

- Jeg har ikke hatt noen direkte kontakt med Ståle, men har sendt han denne avhandlingen, fortsetter han.

Avhandlingen inneholder blant annet over 250 dybdeintervjuer med både nordmenn og tyskere om kulturforskjeller og forventet opptreden innenfor næringslivet i Tyskland.

- Jeg håper han vil ta en kikk på dette, for det er noe han kan sitte å jobbe med for å bli bedre. Det finnes en god del ting som skiller tyskerne fra nordmenn, forteller Aske.

- Forsiktig med humor
Den daglige lederen trekker også fram flere punkter som det er viktig å ha i bakhodet når man har å gjøre med tyskere i en profesjonell setting.

Blant annet advarer Aske den norske treneren mot å legge seg på en litt humoristisk linje helt fra starten, en linje Solbakken ofte tydde til under tiden i København.

- Han bør nok være litt forsiktig med å bruke humor. Det kan fort bli misforstått i Tyskland og han kan bli oppfattet som litt flåsete, forteller kommunikasjonseksperten.

- Han vil nok gjøre lurt i å være veldig seriøs, i hvert fall sånn i startfasen, og ikke spøke så mye, sier han.

Aske trekker videre fram hvor viktig det er å både være og framstå som godt forberedt når man har en lederrolle i Tyskland. Han mener det er stor forskjell fra hva vi vant til i Norge.

- Det veldig viktig med forberedelser, noe vi nordmenn tar litt lett på. Det var kanskje derfor tyskerne synes det var litt kjedelig at Solbakken ikke skulle være i klubben allerede fra dag en.

- Også er det viktig å være sjef. Tyskerne setter pris på tydelig lederskap. Han må vise seriøsitet og langsiktig planlegging. Gi tydelig uttrykk for at det er en plan i det han holder med på.

- Er en del fallgruver
Aske har hovedsakelig erfaring med kulturforskjeller og oppførsel innen tysk næringsliv, men tror at prinsippene også vil gjøre seg gjeldende for en fotballtrener i Bundesligaen.

- Ja, jeg har konsentrert meg om næringslivet og sett på hvilke fallgruver man må unngå. Hvordan man skal unngå misforståelser i relasjoner mellom nordmenn og tyskere.

- Jeg kom fram til at det var en del mellommenneskelige ting det var viktig å vite om og jeg tror dette vil være like relevant for Solbakken, som en forretningsmann, sier han.

Avhandlingen har tidligere blitt brukt av selskaper som BMW, Mercedes-Benz, Siemens og BI Oslo og er anbefalt av et ledende tysk rådgivningsselskap innen forretningskulturer.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere