RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Getty

Facebook mot svenskekrisa

Sosiale medier skal få svenske fotballsupportere tilbake på kampene.

Tilskuertallet i Allsvenskan, den svenske toppdivisjonen, har vært katastrofale i år, og er etter 14 runder ned med om lag 25 prosent. Det betyr at de svenske toppklubbene har tapt nesten 35 millioner kroner i løpet av de tre månedene serien har pågått, og nå leser man med lys og lykter etter løsninger.

Etter to dagers intens møtevirksomhet i det svenske fotballforbundet (SFF) mener man å ha funnet løsningen:

Sosiale medier.

- Tanken er å benytte en ny måte å kommunisere på, på Facebook og Twitter, sier generalsekretær Tommy Theorin til Aftonbladet.

Forbundet vil ikke gå ut med hele tiltakspakken før klubbene har fått satt seg skikkelig inn i planene, men at sosiale medier blir viktige for å få publikum tilbake, er det liten tvil om.

- Det finnes planer om å aktivere seg der på ulike måter. Vi har diskutert dette, og har eksperter som hjelper til, fortsetter Theorin, uten å ville utdype hvordan dette skal få publikum tilbake på arenaene.

Ikke alle er like sikre på at dette er veien å gå.

- Jeg håper det ikke er noe hovedpunkt. Det fungerte for Obama. Hvis det benyttes riktig, kan det bli bra, men jeg tror ikke det er noen «dealbreaker», sier Victor Capel i Svenska Fotbollssupporterunionen.

For ordens skyld, det norske fotballforbundet lanserte nylig sine Facebook-sider, uten at det er blitt antydet at dette skulle folk til å rase til nærmeste Tippeliga-arena.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere