RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Getty

Facebook mot svenskekrisa

Sosiale medier skal få svenske fotballsupportere tilbake på kampene.

Tilskuertallet i Allsvenskan, den svenske toppdivisjonen, har vært katastrofale i år, og er etter 14 runder ned med om lag 25 prosent. Det betyr at de svenske toppklubbene har tapt nesten 35 millioner kroner i løpet av de tre månedene serien har pågått, og nå leser man med lys og lykter etter løsninger.

Etter to dagers intens møtevirksomhet i det svenske fotballforbundet (SFF) mener man å ha funnet løsningen:

Sosiale medier.

- Tanken er å benytte en ny måte å kommunisere på, på Facebook og Twitter, sier generalsekretær Tommy Theorin til Aftonbladet.

Forbundet vil ikke gå ut med hele tiltakspakken før klubbene har fått satt seg skikkelig inn i planene, men at sosiale medier blir viktige for å få publikum tilbake, er det liten tvil om.

- Det finnes planer om å aktivere seg der på ulike måter. Vi har diskutert dette, og har eksperter som hjelper til, fortsetter Theorin, uten å ville utdype hvordan dette skal få publikum tilbake på arenaene.

Ikke alle er like sikre på at dette er veien å gå.

- Jeg håper det ikke er noe hovedpunkt. Det fungerte for Obama. Hvis det benyttes riktig, kan det bli bra, men jeg tror ikke det er noen «dealbreaker», sier Victor Capel i Svenska Fotbollssupporterunionen.

For ordens skyld, det norske fotballforbundet lanserte nylig sine Facebook-sider, uten at det er blitt antydet at dette skulle folk til å rase til nærmeste Tippeliga-arena.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere