RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Andrew Matthews / PA / NTB scanpix

Her blir Premier League knust av Tippeligaen

Sist oppdatert:
- Tippeligaen er blant de fremste i verden.

I 2013 hadde de 16 lagene i Tippeligaen et publikumssnitt på 6.824 mennesker på de totalt 480 kampene som ble spilt i løpet av sesongen.

Ifølge Norsk Toppfotball er dette en nedgang på 2,60 prosent fra 2012. Rosenborg, Viking og Brann var de tre klubben som dro flest folk til kamp.

Det er ingen tvil om at det å dra på fotballkamp i Norge ikke er like populært som før. I toppåret 2007 hadde Tippeligaen et publikumssnitt på 10.516.

Årsakene til de sviktende publikumstallene er nok flere, men at den gode, gamle fotballkampen i dag har mange «konkurrenter» om folks tid, er det liten tvil om.

Premier League er for eksempel bare et tastetrykk unna fra godstolen hjemme, mens det også er mulig å følge det man vil av fotball på mobilen, hvor man enn måtte være.

BLOGG: Publikum svikter Tippeligaen

Fire pilotklubber
Neste sesong kan du imidlertid få muligheten til å se ferdig Liverpool-kampen på stadion, samtidig som du er på plass for å støtte din kjære tippeligaklubb.

Klubbene i Tippeligaen og Norsk Toppfotball har nemlig en periode jobbet med et konsept som kalles «Trådløst stadion» og et pilotprosjekt vil trolig se dagens lys neste år.

- Connected Stadium, eller «Trådløst stadion», er et kraftig trådløst nettverk som gir god tilgang til internett og andre tjenester på bærbare enheter som pads og smarttelefoner. Fotballen holder på med pilotprosjekt hos Haugesund, Vålerenga på Ullevaal, Rosenborg og Viking, sier prosjektleder Jon Ola Bergaplass til Nettavisen.

Bergaplass sier dette prosjektet er et forsøk på å møte de høye kravene folk setter til internettilgang i dagens moderne samfunn.

- Plattformen kan også brukes til å gi publikum en rekke tilbud, som innhold, det være seg kiosktilbud, et reprisekamera eller muligheten til å strømme annet innhold. Klubbene og Norsk Toppfotball holder nå på med business case og styreforberedende arbeid for plattformen, forteller prosjektlederen.

Bedre enn Premier League
De fire pilotklubbene har i lengre tid jobbet med å forberede sitt «Trådløse stadion» og går alt etter planen vil det bli prøvedrift allerede våren 2014.

Sammenlignet med mange av de største ligaene i verden, ligger Tippeligaen langt framme på nettopp dette området. Den norske ligaen har for eksempel kommet lenger enn Premier League.

- I Europa ellers er det et relativt lite antall stadioner som er i gang med WiFi, men det er nesten ikke noe eksklusivt innhold så langt. Madison Square Garden i New York er imidlertid en arena som har kommet i gang med dette. Kansas Sporting Park er kanskje et av stedene i verden som har kommet lengst med dette, sier Bergaplass.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Det er flere steder et slikt system er under utrulling nå, men Norge ligger generelt langt framme når det gjelder digitale medier. Når det gjelder forretningsutvikling ligger vi godt etter USA, de er flinke med penger der borte, men teknologisk er vi i tetsjiktet både i Europa og sammenlignet med Amerika.

- I Premier League er ingen oppe å kjøre med et slikt system enda. Som liga er Tippeligaen blant de fremste i verden på dette området. Vi ønsker å tilby rikt innhold og gjøre opplevelsen på stadion unik. Målsettingen er at det skal være bedre å være på stadion enn hjemme; - en skal få noe mer, forteller han videre.

Ikke et mirakelmiddel
Bergaplass er likevel klar på at «Trådløs stadion» ikke er noe mirakelmiddel for å lokke flere folk på kamp, og dermed stoppe trenden med synkende publikumsoppslutning.

- Det er én av flere ting som kan bidra til å få mer folk på stadion. Det blir litt hyggeligere å gå på arenaen og du kan for eksempel se ferdig en kamp i Premier League på TV 2 Sumo, eller noe på C More Sports mens du er på kamp. Det kan bety litt for folk, på akkurat samme måte som at det er enkelt å parkere bilen når du skal på kamp, eller at man kan få kjøpt god mat.

Prosjektlederen trekker fram hvordan «Trådløst stadion» er et svært etterspurt produkt blant idrettsfantaster i USA.

- Både UEFA, FIFA og de amerikanske ligaene NBA, NHL, NFL og MLS, er veldig på dette. Alt tyder på at det kan være med å få folk til arenaen, og holde dem der lenger. I USA er folk på stadion kanskje halve dagen, og da venter de at telefonen skal fungere normalt. Det er en stigende erkjennelse av at dette blir stadig viktigere for en god stadionopplevelse, sier han.

Han forklarer også at konseptet kan føre til økt engasjement og fokus rundt en kamp eller et arrangement.

- «Trådløs stadion« kan også føre til økt engasjement ved at folk sjekker statistikk, følger andre kamper, kanskje til og med kan få se scoringer live. Interessen for dette har økt, og det vi er helt sikre på er at folk ønsker å fortelle hvor de er gjennom sosiale medier. For eksempel under Super Bowl i 2012 tok man for første gang en måling på hvor mange twittermeldinger som ble sendt og det var rundt 100.000. Dette er et medietrykk som folk skaper selv og det er betydelig og vil prege historien om kampen og samlet sett om idretten, mener Bergaplass.

- Er ikke billig
Men selv om «Trådløst stadion» både høres flott og nyskapende ut, koster det selvsagt penger. En god slump penger.

- Til sammen er alle klubbene i Tippeligaen økonomisk på størrelse med Dallas Cowboys. Derfor er det viktig for oss å koordinere dette mest mulig som en liga, og ikke bare som enkeltklubber. Da blir den enkelte for liten og ting blir for dyrt, sier Bergaplass.

- Hvor dyrt er dette?

- En slik løsning er ikke billig. Så kostnadene blir dekket inn gjennom en kombinasjon av klubbene og ulike partnere. Hvilke partnere det gjelder er litt tidlig å gå ut med nå, men det er naturlig at det er partnere som engasjerer seg i fotballen, forteller han.

- Hva skal til for at dere går videre med dette prosjektet?

- Det er viktig at dette fungerer teknisk meget godt og nettet gir høy kapasitet til brukerne. Vi kommer nok til å kjøre noen nullpunktmålinger og finne ut hva folk synes. Det er viktig at nettet fungerer slik at publikum kan bruke trådløse enheter som normalt, sier prosjektlederen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

- Om publikum er fornøyd, og samarbeidspartnerne ser at dette er en god ting å være med på, så kan det kanskje komme på fire til seks nye arenaer året etter. Det skal være mulig å få dette til hos en ti-tolv klubber, og da vil det være tilgjengelig for rundt 80 prosent av publikum. Men ideelt sett vil vi jo gjerne ha med alle 16 lagene og Adeccoligaen også, etter hvert, sier han.

Se Liverpool-kampen
Bergaplass prøver å gi Nettavisen en følelse av hvordan et godt fungerende «Trådløst stadion» vil fungere. Publikum på kampene vil for eksempel kunne laste ned et applikasjon, som vil gi en rekke ulike tilbud. Applikasjonen vil kjenne deg igjen, både på hjemmekamper og bortekamper, og kanskje foreslå at du burde skaffe deg sesongkort, om du går ofte på kamp.

Konseptet vil selvsagt også gi folk muligheten til større utfoldelse på sosiale medier og andre plattformer vi daglig er innom på våre enheter.

- Med Trådløs Stadion oppe å kjøre vil folk oppleve at telefonen virker med god kapasitet, de kan laste opp filmer, bruke Facebook og Twitter, samt for eksempel strømme andre kamper fra for eksempel C More Sports og TV 2 Sumo. Det vil sørge for at folk kan ha normal og skikkelig bruk av sin device, sier Bergaplass.

Interessen for å se kamp, mens man er på kamp, har Bergaplass erfart at det er behov for blant folk.

- Vi tok for eksempel en test på Marienlyst i Drammen i fjor høst, og da var det 60 brukere som strømmet Newcastle – Liverpool på Marienlyst. Det tålte ikke nettet da, men når en skikkelig plattform kommer på plass skal dette være mulig for langt flere samtidig, sier prosjektlederen til Nettavisen.

Les mer om «Trådløs stadion» på Norsk Toppfotballs nettsider

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere