RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Morten Holm (Scanpix)

NFF bryter med generalsponsor

Sist oppdatert:
- Vi synes dette er leit, sier konserndirektør Trond Bentestuen i DnB NOR til Nettavisen.

DnB NOR har sponset Norges Fotballforbund i nesten 20 år. Tirsdag ble det klart at de ikke fortsetter som generalsponsor for NFF.

- Vi vil takke DnB NOR-konsernet for et fantastisk bidrag til utviklingen av norsk fotball gjennom nærmere 20 år, sier kommersiell direktør Ronny Aasland i NFF i en pressemelding som ble sendt ut tirsdag ettermiddag.

Konserndirektør for kommunikasjon i DnB NOR, Trond Bentestuen, sier til Nettavisen at det var forbundet som til slutt valgte å bryte forhandlingene.

Respekterer avgjørelsen
- Jeg synes det er veldig leit at vi ikke klarte å komme til enighet. Vi hadde et klart ønske om å videreføre vårt engasjement, men klarte til slutt rett og slett ikke å regne hjem det tilbudet til avtale vi fikk av NFF, sier Bentestuen.

- Er du skuffet?

- Jeg vil ikke bruke et ord som skuffet, for jeg har et pragmatisk forhold til det. Min jobb er å styrke merkevaren til DnB NOR, og her foreligger det altså et tilbud fra NFF som vi ikke klarer å regne hjem. Da må jeg respektere at de heller ønsker å se seg om etter en annen samarbeidspartner, sier direktøren til Nettavisen.

Bentestuen vil ikke kommentere summene som ble diskutert i forhandlingene, men opplyser at DnB NOR har brukt over 100 millioner kroner på avtalen med NFF i løpet av de siste seks årene.

- Betydelige summer
Det er med andre ord en samarbeidspartner som er villig til å investere mye NFF nå starter jakten på.

- Jeg kommenterer ikke beløp, men der er klart det er betydelige summer det dreier seg. Dette handler imidlertid ikke bare om penger, men også om rettigheter og forståelsen av hvordan samarbeidet skal være, sier NFFs kommersielle direktør Ronny Aasland til Nettavisen.

Han bekrefter at NFF nå starter med blanke ark i jakten på en ny generalsponsor.

- Vi hadde håpet og trodd at vi skulle få til en ny avtale med DnB NOR, og har forhandlet med dem over tid. Men partene er ikke enige om innholdet, og derfor velger vi å avslutte samarbeidet, sier Aasland.

- Interessant sponsorat
Den eksisterende avtalen løper til 31. desember, hvilket betyr at NFF har dårlig tid i jakten på en ny sponsor.

- Når må en ny avtale være på plass?

- Vi har ikke startet prosessen ennå. Det gjør vi nå. Tiden vil vise, men vi har stor tro på at dette er et interessant sponsorat for mange, sier Aasland, som understreker at NFF er på jakt etter en partner som ønsker et langsiktig samarbeid.

For DnB NOR betyr tirsdagens forhandlingssammenbrudd at sponsorbudsjettet for 2011 plutselig er meget romslig.

- Vi er jo en av de største sponsorene i norsk idretts- og kulturliv, og vi har allerede noen tanker om hvordan vi alternativt kan investere pengene for å styrke vår merkevare. Men de tankene deler jeg ikke med deg nå, sier en hemmelighetsfull konserndirektør Trond Bentestuen – som imidlertid røper såpass at DnB-konsernet fortsatt ønsker å bidra i norsk fotball.

PS. DnB NOR avsluttet tidligere i år sitt engasjement som sponsor for norsk langrenn. - En helt annen sak, der vi tok en strategisk beslutning om å ha full fokus på vårt engasjement innenfor skiskyting, sier Bentestuen til Nettavisen.

Sjekk siste fotballnytt her!
Sjekk siste sportsnytt her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere