RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tor Richardsen (Scanpix)

Publikum slår tilbake

Richard Jansen i Norsk Supporterallianse mener at NFF må ta litt av skylden for den dårlige innsatsen til publikum under Skottland-kampen.

Kåfjord utalte til TV 2 Nettavisen tidligere i dag at publikum må bli flinkere til å støtte laget i motgang. Jansen er enig i akkurat dette, og vil som leder av Norsk Supporterallianse vurdere en rekke endringer før neste kamp.

Han mener riktignok at Norges Fotballforbund må ta noe av skylda for det de kaller ”dårlige supportere” selv.

- Landskampene på Ullevaal har fått et slikt kommersielt preg, at det er med på å fremmedgjøre vanlige fortballsupportere, sier han på Norsk Supporterallianses hjemmesider.

Under onsdagens landskamp kunne man se reklamemateriell, MMS-konkurranser og utdeling av hatter, som ifølge Jansen har lite med landskamp og fotballfest å gjøre. Jansen mener dette vrir fokus bort fra kampen.

Karneval
- Publikum vil oppfattes som litt dumme. Vi er ikke på kamp for å være viljeløse fjols som ukritisk påtar oss rollen som mannekenger for Forbundets sponsorer, vi er der for å se fotball, sier han og mener det virket som det var viktigere at Color Line fikk selge fergebilletter, enn å legge forholdene til rette for fotballkamp under møtet med Skottland.

- En kan få følelsen av karneval eller fesjå med alle disse ”morsomme” reklameartiklene publikum oppfordres til å iføre seg. Vi får i alle fall ikke noen fotball-feeling. Landslaget skal være noe ærverdig og symboltungt.

Det er ikke bare ”reklamestuntene” som irriterer Jansen. Det gjør også måten privatlandskamper arrangeres på.

- Er det en kamp for sponsorene? spør Jansen seg og er ikke i tvil om at dette er treningskamper som helt klart betyr lite for både lag og publikum.

Uten betydning
Norsk Supporterallianse reagerer også på den stadige eksperimenteringen av laget i privatlandskamper, og mener det tydelig viser at kampene er uten betydning når Norges beste spillere gang på gang erstattes med mindre rutinerte spillere.

- Da er det vel urimelig at landslagssjefen klager på publikumsframmøtet, når hans egne handlinger bidrar til å forringe produktet. Kjedelige 0-0-kamper er kanskje bedre enn stadige 2-3-tap, men der jeg er slett ikke sikker, sier Jansen og fortsetter:

- Vi som er vant til å følge klubbfotballen og har prøvd å skape et troverdig supportermiljø rundt landskampene, føler oss nå fremmedgjort.

Ullevaal var fullere enn på lenge onsdag kveld, noe som gledet de fleste som følger norsk fotball. Endelig viste publikum interesse. Men gleden varte ikke lenge. Publikums labre innsats på tribunene ble lagt merke til. Skottlands Kenny Miller uttalte etter kampen at det var som å spille på hjemmebane - takket være 3.500 fremmøtte menn i kilt.

Landslagssjef Hareide spurte til og med kollega Walter Smith om å få kjøpe de skotske supporterne ved en senere anledning.

Byttes ut
Jansen tror dårlig innsats blant annet kan komme av at en tredjedel av publikum byttes ut for hver gang.

- Det betyr noe for opplevelsen av kampen at det deles ut billige billetter/gratisbilletter til så mange at 30% av tilskuerne i Cola-svingen er i konstant bevegelse under hele kampen, på jakt etter nye gratis-effekter. Det betyr noe for opplevelsen at disse ungene stiller i sin klubbs treningsdresser, fremfor i rødt, hvitt og blått. Det betyr noe for opplevelsen når vårt stolte norske flagg fortrenges av firmaloger, sier Jansen.

- Vi har ingen enkel løsning på problemet, og vi sliter med å gjøre jobben vår godt nok på vårt felt, men føler tiden inne for å rope et varsku for resten av stadion også, avslutter han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere