RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tim De Waele (©TDWSport.com)

Gilbert forstår ikke Cancellaras argumenter

Sist oppdatert:
Belgiske Phillipe Gilbert er en del av minoriteten som mener forbudet av radiokontakt mellom følgebil og ryttere er positivt.

Gjennom den kommende sykkelsesongen vil radiokommunikasjon mellom følgebil og ryttere være forbudt i alle internasjonale sykkelløp, utenom rittene som inngår i UCIs World Tour.

UCIs beslutning om å forby bruken av denne typen kommunikasjon har stort sett blitt dårlig mottatt av sportssjefer og ryttere. CPA (Cyclistes Professionels Associés) har gjennomført en undersøkelse som illustrerer dette, bare 40 av de 344 profesjonelle syklistene som deltok i undersøkelsen støttet forbudet.

Phillipe Gilbert avslører i et intervju med cyclingnews.com at han er en av syklistene som støtter forbudet. Belgieren mener det er andre forhold som er mye mer avgjørende enn kontakten med bilen. Omega Pharma-Lotto syklisten kjørte blant annet verdensmesterskapet i Geelong og Giro di Lombardia uten radiokommunikasjon.

- Det gikk fint i Geelong, jeg likte det. Hvis jeg kunne bestemme ville jeg syklet uten det. Jeg kan lese rittet, føle rittet, så jeg trenger det ikke. Jeg vant i Lombardiet uten radio. Jeg hadde kontakt med lagkameratene mine og ikke med bilen, hvis du har en god tone med lagkameratene dine er den kommunikasjonen mye viktigere enn den med sportsdirektøren. Det viktigste forholdet er det til lagkameratene dine, forteller den belgiske rytteren til cyclingnews.

Fabian vs. Gilbert
Gilbert er en av svært få som har ytret seg på denne måten. En av de som representerer et annet syn på saken er en av Gilberts største konkurrenter foran Vlaanderen Rundt og Paris-Roubaix, Fabian Cancellara.

Sveitseren mener radiokommunikasjonen er viktig for rytternes sikkerhet.

- Vi er i 2010. Vi er ikke i 1996 eller 1960 eller hva det måtte være. Radioene er ikke her for at rytterne skal bli minnet på å puste og tråkke. For meg er sikkerheten det viktigste. Når noe skjer må man få informasjon, ved et velt for eksempel, uttalte sveitseren til eurosport.com i forbindelse med verdensmesterskapet i Geelong.

Bli med på procycling.nos Tour Down Under-konkurranse på vårt nye forum!

Dette er argumenter Gilbert sliter med å forstå, han mener faktisk kommunikasjonen kan skape trøbbel for rytterne.

- Mange ryttere vil ha radioene fordi de føler seg tryggere, men jeg forstår ikke det. Jeg respekterer det, men jeg forstår det ikke. De sier det er farlig fordi du ikke vet hva som kommer rundt neste sving, men det er også farlig når sportsdirektøren sier at alle må ligge blant de ti fremste inn i en vanskelig sving. Da gir alle full gass for å komme seg til fronten, sier belgieren.

Er du enig med Gilbert eller Cancellara? Diskuter på vårt nye forum!

- Vi burde ha mer å si
Johan Bruyneel, sportssjef i RadioShack-laget, mener radiokommunikasjonssaken er en del av et større problem i internasjonal sykkelsport.

- Lagene mener at vi ikke har nok å si angående hva som skjer i sporten vår, sier Bruyneel til velonews.com.

AIGCP, en organisasjon som samler mange profesjonelle sykkellag, har stemt over saken. Resultat ble like entydig som i rytternes avstemning. 18 av de 20 lagene i AIGCP var i mot forbudet.

- Så rytterne og nesten alle lagene er i mot forbudet, men det virker ikke som om det betyr noe, sier belgieren.

Bruyneel har kritisert avgjørelsen fra første stund, og mener UCI har fremstilt saken på en helt feil måte.

- Det som er mest frustrerende er at det er en helt vilkårlig avgjørelse, tatt uten konsensus fra oss. De sier at alle er enige om at vi skal slutte å bruke radio, men det er absolutt ikke sant.

Les flere sykkelnyheter på procycling.no!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere